Nieuws

Corona-update

De toeristische sector wordt hard geraakt door de maatregelen die genomen moeten worden om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wij delen jullie zorgen over de ongekend zware en onzekere periode die we doormaken. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten: wij slaan de handen ineen met de toeristische ondernemers, gemeenten, provincie en belangenorganisaties om de problematiek aan te kaarten, de impact zo goed mogelijk in beeld te brengen en steun te vragen om onze mooie sector overeind te houden. Op deze pagina delen we relevante informatie en handige links voor organisaties in de toeristische sector. We werken deze pagina regelmatig bij aan de hand van de laatste ontwikkelingen.


Wat doen wij?

  • We zetten nu in om onze regio’s top of mind te houden bij bezoekers en te blijven inspireren voor toekomstig bezoek. Ook bieden we inspiratie aan inwoners van Gelderland met activiteiten voor thuis of dichtbij huis. In alle communicatie zetten we de veiligheid van de bezoeker voorop en we adviseren altijd om drukte te vermijden en afstand te houden.
  • Onder de titel ‘Toerist in eigen regio’ zijn voor de inwoners van de Veluwe, regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen op de websites www.visitveluwe.nl/toerist www.visitarnhem.com/toerist en www.visitnijmegen.com/toerist tips verzameld, met als doel de eigen omgeving te (her)ontdekken en lokale ondernemers te steunen. We geven hier onder meer een overzicht van de lokale restaurants met afhaal- en bezorgmogelijkheden.
  • De VVV Arnhem is gestart met het informeren en inspireren van bezoekers via een Live Chat op visitarnhem.com. Door de aangescherpte maatregelen is de bezoeker minder op zoek naar fysiek contact. Tevens zijn sommige toeristische ondernemers door de maatregelen gesloten of gelden er aangepaste openingstijden. Via de Live Chat functie kunnen de bezoekers op afstand worden voorzien van de meest actuele informatie en openingstijden. De Live Chat op visitarnhem.com loopt voorlopig tot eind januari. Bij succes wordt de functie ook toegevoegd aan visitnijmegen.com.
  • We geven in het eerste kwartaal van 2021 een vervolg aan de succesvolle #MijnVeluwe, #MijnNijmgen en #MijnArnhem campagne en zorgen voor exposure rondom de onontdekte en rustige gebieden van de Veluwe, Arnhem en Nijmegen. We inspireren en zorgen dat onze prachtige regio’s top of mind blijven.
    In een video vertellen verschillende soorten mensen wat hun speciale band is met de bossen op de Veluwe, het water in het Rijk van Nijmegen of de WOII in de regio Arnhem. Misschien komen ze er graag om te fotograferen, zijn ze er ten huwelijk gevraagd of fietsen ze graag in de omgeving! Via Facebook en Instagram zullen we de video’s vanaf half januari een voor een gaan delen. Dus hou onze kanalen in de gaten!
  • Afgelopen zomer hebben we de monitor bezoekersdrukte ontwikkeld. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer druk was en waar juist niet. Door alternatieven aan te bieden voor drukke plekken werden bezoekers over de provincie gespreid en de veiligheid van bezoeker en inwoners gewaarborgd in tijden van het coronavirus. Bekijk de resultaten in deze factsheet.
  • Onder leiding van NBTC Holland Marketing werken we aan een Landelijk Hersteloffensief Toerisme. Doelstelling van dit hersteloffensief is een duurzaam herstel van de Nederlandse bezoekerseconomie en het realiseren van een herstel van de bestedingen in Nederland. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is namens Gelderland, Overijssel, Drenthe en Utrecht lid van de stuurgroep van dit hersteloffensief. In de partnerupdate houden we je op de hoogte van de voortgang.
  • Wij werken zoveel mogelijk vanuit huis, met een minimale bezetting op ons kantoor in Elst. We zetten onze interne en externe afspraken waar mogelijk via conference call voort.
  • Met verschillende experts hebben wij aan het begin van de coronacrisis gewerkt aan een viertal mogelijke scenario’s van afschaling van de maatregelen, de waarschijnlijke reactie van consumenten daar op en de wijze waarop je als ondernemer of gemeente daar mee om zou kunnen gaan. Bekijk de scenario’s (versie 1.2). 
  • Deze scenario’s hebben Herre Dijkema en Rick van Zadelhoff op 28 april tijdens een webinar toegelicht. Daarnaast gingen zij in op onze verwachtingen over de economische impact, het vrijetijdsgedrag aan de hand van leefstijlen, binnenlandse en buitenlandse vakanties en de impact van de 1,5-metereconomie.
    Bekijk de opname hieronder terug:

Relevante informatie

  • Provincie Gelderland werkt aan de overbrugging. De overbrugging richt zich met name op cultuur en erfgoed, toerisme & recreatie, economie/ arbeidsmarkt, maakindustrie, openbaar vervoer en bestuurskracht. Bekijk hier een factsheet met de regelingen.
  • Het kabinet neemt maatregelen om de werkgelegenheid te behouden. Bekijk hier een overzicht van de financiële regelingen.
  • Gastvrij Nederland Gastvrij Nederland behartigt de belangen van de verschillende delen van de toerisme- en recreatiesector. Het is een samenwerkingsverband tussen onder andere Koninklijke Horeca Nederland, de HISWA/Recron, de Club van Elf (de grootste dagattracties), Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, NBTC en VVV Nederland. Gastvrij Nederland is gelieerd aan VNO-NCW en MKB Nederland. Meer informatie over hun activiteiten vind je hier.


Websites met nuttige informatie

Coronaloket Kamer van Koophandel

Corona helpdesk HISWA-RECRON

Coronavirus update Koninklijke Horeca Nederland

 

Heb je vragen over een van onze evenementen, acties, campagnes of projecten? Of wil je je zorgen graag delen met ons? Neem dan contact met ons op. We zijn gewoon via de reguliere communicatiekanalen bereikbaar.

Laatste wijziging: 23 november 2020

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Ondernemen in coronatijd: Danny Paerl van Glamp Outdoor Camp
    Nieuws

    Ondernemen in coronatijd: Danny Paerl van Glamp Outdoor Camp

  • In 2020 23% minder verblijfsgasten in Gelderland
    Persbericht

    In 2020 23% minder verblijfsgasten in Gelderland

  • Subsidie voor grensoverschrijdende productontwikkeling Hanzesteden
    Nieuws

    Subsidie voor grensoverschrijdende productontwikkeling Hanzesteden