Hoe kun je Pinterest inzetten als toeristische organisatie?

Pinterest is groeiende en kan in de toeristische branche mooie kansen meebrengen. Denk aan meer verkeer naar je website en een grotere naamsbekendheid. Wat is Pinterest eigenlijk? Hoe start je een zakelijk account? Welke content biedt je jouw doelgroep? Dat lees je in dit artikel.

Wat is Pinterest?

Waarschijnlijk heb je er ooit van gehoord, Pinterest bestaat namelijk al sinds 2009. Het eerste Nederlandse account werd aangemaakt in 2010. Een korte uitleg: Pinterest is in feite een visuele inspiratiezoekmachine, waardoor je meer traffic kunt genereren naar je eigen website. Op Pinterest zoeken mensen naar ideeën. Van dingen om te doen in hun vrije tijd tot toekomstige aankopen. En die kunnen ze bewaren op hun prikbord, ofwel hun wishlist. Pinners (de gebruikers van Pinterest) zitten niet op Pinterest om interactie aan te gaan, het kan wel, er is een reactie knop, maar dit wordt veel minder gebruikt dan op Facebook en Instagram. Het gaat dus echt om het vinden en geïnspireerd  raken. Daarom ziet Pinterest zichzelf niet als sociale media. Vraag je je nu af of Pinterest niet een soort Google is? Klopt, maar het grote verschil met zoeken op een zoekmachine zoals Google, is dat Pinterest alleen maar werkt met plaatjes. Je kan het dus heel goed vergelijken met de ouderwetse reisgids of toeristische brochure.

Welke termen worden op Pinterest gebruikt?

  • Pins: dit zijn de visuals die je kunt delen op Pinterest (denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s of infographics);
  • Pinners: dit zijn de gebruikers van Pinterest;
  • Targeting: het proces van het bepalen van de doelgroep of een specifieke advertentiegroep;
  • Pinterest Ads Manager: dit is het programma die je gebruikt om een Pinterest advertentie te maken.

Past Pinterest bij een toeristische organisatie?

Een opvallende bevinding uit de cijfers & statistieken 2021 uitonderzoek van Newcom Media is dat Pinterest sneller groeit dan de afgelopen jaren, zoals te zien in onderstaande grafiek. 5,34 miljoen gebruikers waren in 2021 in Nederland elke maand actief. Een miljoen daarvan zoeken actief naar inspiratie voor reizen en dagjes uit. In Pinterest kun je aangeven welke onderwerpen je interessant vind om te volgen. Reizen en vrije tijd staat in de top 10 van deze onderwerpen.

Een aantal feiten op een rij over de doelgroep op Pinterest:

  • Wereldwijd zijn er maandelijks 459 miljoen Pinterestgebruikers actief;
  • Zo’n 60% van de Pinterestgebruikers is vrouw, met de leeftijd tussen 25-54 jaar;
  • Mannelijke gebruikers zijn afgelopen jaar met 50% gegroeid.

Een ‘pin’ oftewel simpel gezegd een bericht die je plaatst heeft een levensduur van 4 maanden tot jaren. Na een jaar kan je bericht dus nog steeds verkeer naar je website opleveren. Zeker wanneer je weet dat het bij Instagram gemiddeld maar acht minuten duurt voordat je foto in de massa verdwijnt. Best een groot verschil dus.

Kirsten van den Bree

Community marketeer

Tegenwoordig komen er steeds meer specialismen bij binnen de marketingwereld. Wat doe ik nu eigenlijk? Kortgezegd: online meer waarde aan diverse merken toevoegen. Kansen spotten om in te springen op actuele gebeurtenissen en onderzoeken wat de lezer, kijker of luisteraar écht wil lezen, zien of horen. Ik krijg er veel energie van om op deze manier in te spelen op de wensen van de consument!

Hoe kun je Pinterest inzetten als toeristische organisatie?

  • Generation Z – de reizigers van morgen.

    Generation Z – de reizigers van morgen.

  • Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

    Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

  • Training: Alles over de leefstijl Inzichtzoekers
    Training

    Training: Alles over de leefstijl Inzichtzoekers