Doelgroepmodel: Leefstijlen

De ene bezoeker is de andere niet, waarom kiest de ene bezoeker ervoor om samen met haar gezin back to basic te gaan en in een klein tentje in de natuur te verblijven terwijl de andere bezoeker iedere vakantie in een bungalowpark met subtropisch zwembad te vinden is? Iedereen besteed zijn of haar vakantie en vrije tijd op een andere manier. Nog niet zo lang geleden werden doelgroep analyse gedaan op basis van leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld woonplaats, tegenwoordig doen we dat op basis van het doelgroepmodel; de Leefstijlvinder. Het gaat meer over de wijze van leven, interessegebieden, dwars door leeftijdsgroepen heen.

Als de doelgroep ons niet begrijpt, dan is het niet onze doelgroep

Markus Kutter; adverteerder, publicist & politicus

Leefstijlvinder

In samenwerking met acht provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse Marktvinders een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Dat zijn de vragen waar de Leefstijlvinder™ antwoord op geeft. Wil je meer weten over het model? Lees meer

7 Leefstijlen

In het onderzoek door Marketresponse zijn op basis van ruim 2000 ondervraagde Nederlanders zeven leefstijlen vastgesteld (klik op één van de leefstijlen voor meer informatie):

Deze leefstijlen zijn van nationaal tot postcode niveau beschikbaar op de website van de leefstijlvinder. De website leefstijlvinder.nl is gratis toegankelijk voor alle toeristische ondernemers in Nederland. Op de website vind je o.a. achtergrondinformatie over de leefstijlen en het model dat is gebruikt en kan een kaart bekijken die op gemeenteniveau laat zien hoe de verhouding is van de leefstijlen die er wonen.

Door je te registeren op leefstijlvinder.nl heb je toegang tot een extra informatie. Zo worden er tips gegeven over hoe je het beste kan communiceren met die leefstijlen. Ook kan je op een kaart inzoomen tot op postcode-4 niveau (cijfers) en vervolgens de verhouding inzien tussen de leefstijlen van de inwoners.

Om je een voorbeeld te geven wat je met deze leefstijl data kunt doen. We hebben de data voor Gelderland, Veluwe , Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen gedownload en vertaald naar drie grafieken. De grafieken geven het percentage van de huishoudens per locatie aan die passen bij een specifieke leefstijl:

Leefstijlen: jij en je gasten

Voor het onderzoek is er ook gekeken naar zaken als welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) welke activiteiten ze ondernemen in hun vrije tijd en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit.

Testen

Wil je ook weten welke leefstijl(en) het beste bij jou en je gasten past? Doe dan de onderstaande testen om daar achter te komen.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Tools & Training

Wil je aan de slag met leefstijlen? We hebben een kennisprogramma ontwikkeld gebaseerd op de leefstijlen. In dit kennisprogramma bevinden zich onder andere e-learnings, de Bezoekers Informatie Monitor, een workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen.  

Blijf op de hoogte van nieuws, artikelen en vacatures

Volg ons via LinkedIn