10 tips om e-mail beter in te zetten

De pandemie heeft de afgelopen 2 jaar bedrijven gedwongen om nog sneller digitaal te transformeren. Dit werd ondersteund door marketing en technologie bedrijven die deze periode hebben gebruikt om met nieuwe marketingtechnologieën, kanalen, platforms en digitale apparaten te komen. Breng dit samen en je hebt een enorme boost in mogelijkheden. Tegelijk zorgt het mee willen gaan in deze ontwikkelingen voor extra werkdruk en tijd die gestoken moet worden in benodigde skills ontwikkeling. De meerderheid van de bedrijven kunnen hier niet in mee. Onderzoek uitgevoerd door Braze in 2020 ontdekte dat als tegenbeweging het gebruik van e-mail weer wordt gezien als de belangrijkste manier van communicatie. E-mailen is iets dat velen van ons dagelijks doen maar hoe haal je nu het meeste uit dit kanaal? Hoe zorg je ervoor dat je berichten passen bij de ontvanger en hoe dragen ze bij aan het versterken van je merk en zakelijke behoeften.

E-mail campagnes

Voor de grootste impact is e-mail het beste in te zetten in een campagne gelinkt aan een overkoepelende strategie en ondersteund door technologie. Om je te helpen bij het vinden van de campagnes die het meest zinvol zijn voor je klantbetrokkenheidsstrategie kun je de campagnes indelen in drie categorieën:

  • Activatie
  • Verkoop
  • Behoud

Activatie:

Nadat een klant zijn/haar e-mail adres heeft achtergelaten betekent dit niet dat er vervolgens ook actie ondernomen wordt. Hoe activeer je mensen via e-mail om ze tot een bepaalde handeling over te halen?

Welkomstmail:

Mensen hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief, er is dus interesse. Zorg ervoor dat er een welkomstmail gestuurd wordt. Leg daarin uit wie je bent en wat je doet, wat de nieuwe klant van je kan verwachten. Probeer ze ook meteen te verleiden om je website te bezoeken of je app te gebruiken.

Onboarding:

Alleen een welkomstmail is waarschijnlijk niet voldoende om je nieuwe klant mee te krijgen. Gebruik een Email Service Provider (bv. Mailchimp) voor het opzetten van een geautomatiseerde e-mail flow. Lukt dit niet dan kan het natuurlijk ook handmatig. Een flow zorgt ervoor dat een nieuwe klant e-mails ontvangt die aansluit op de interesses en moment van de klantreis waar ze zich in bevinden. Als bedrijf blijf je zo aanwezig en kun je zeer specifiek je toegevoegde waarde uitdragen.

Abandoned Onboarding:

Het kan natuurlijk dat tijdens het (geautomatiseerde) e-mail proces een klant uitstapt. Dit betekent dat de kans dat deze klant een betalende klant wordt klein is. Het is mogelijk om een e-mail op te stellen die de klant via een link exact terugbrengt naar de plek waar hij/zij is uitgestapt. Het uitstappen kan per ongeluk zijn gebeurd of kwam niet gelegen op dat moment. Door dit moment terug naar de klant te brengen is er een kans dat deze het proces alsnog afrond.

Verkoop:

Uiteindelijk wil ieder bedrijf geld verdienen. Nu de nieuwe klant eenmaal aan boord is wil je dat ze ook daadwerkelijk iets gaan kopen. Welke opties zijn er om via e-mail klanten geld uit te laten geven.

Meerdere betalingsopties:

Zorg ervoor dat klanten kunnen betalen op je eigen website en zorg voor verschillende betaalmogelijkheden. Des te eenvoudiger het betaalproces des te meer er wordt verkocht. E-mail kan in dit proces een obstakel wegnemen. Zet betalingslinks meteen in e-mails op deze manier hoeven klanten niet eerst naar jouw website voor een betaling.

Cart Abandonment:

Iedereen zit wel eens op een website voegt iets toe aan een winkelmandje maar dan gebeurd er iets waardoor je de bestelling niet afrond. Deze klant is natuurlijk zeer waardevol aangezien ze al een heel eind in het proces tot een aankoop zitten. Gebruik e-mail met een directe link naar het winkelmandje om mensen te overtuigen alsnog de aankoop te doen. Het beste is om ze hiervoor persoonlijk aan te spreken en eventueel een kortingscode te geven die ze over de streep kan trekken.

Terug in voorraad / prijsverlaging:

Klanten proactief via e-mail informeren over prijsverlagingen van producten, dat producten terug in voorraad zijn of welke status aanpassingen dan ook. Je kunt dit technisch zelfs zo inrichten dat de klant een update ontvangt van producten waar ze ook daadwerkelijk interesse in hebben getoond in het verleden. De interesse vanuit de klant is er, jij maakt het proces zo laagdrempelig mogelijk de kans dat er iets gekocht wordt is dan groot.

Behoud

Je bezoeker is een klant geworden, ze hebben iets aangeschaft maar hoe zorg je er nu voor dat ze terugkomen. Hoe is e-mail in te zetten voor klantbehoud?

Nieuwe producten:

Je hebt als bedrijf een nieuwe product of dienst ontwikkeld. Dit is de ideale gelegenheid om iedereen die in het verleden iets heeft gekocht hierover te informeren. Het is een goed ‘excuus’ om je bedrijf opnieuw onder de aandacht te brengen. Klanten laten weten dat je nog bestaat en dat je iets nieuws, special voor hen hebt ontwikkeld.

Nieuwsbrieven:

Benader je vaste klanten regelmatig via nieuwsbrieven. Belangrijk hierbij is wel dat er een duidelijke strategie achter de berichten zit. Dat de inhoud van de nieuwsbrieven iets toevoegt en gerelateerd is aan de interesses van de ontvangers. Denk hierbij ook aan interactie. Hoe raak je met de klant in gesprek.

Persoonlijke aanbiedingen:

Steek de meeste energie in het benaderen van je beste klanten. Dit zijn de klanten die het meeste kopen maar ook die het vaakste reageren en de sterkste band hebben met het bedrijf. Beloon deze klanten door middel van acties, speciale aanbiedingen en meer alleen beschikbaar voor hen.

Jaaroverzicht:

Maak een samenvatting voor je beste klanten van wat er het afgelopen jaar samen is gebeurd in een infographic e-mail. Wat hebben ze bekeken, gekocht, gebruik gemaakt van acties etc. Je laat hiermee zien dat je de klant belangrijk vind en kunt het meteen gebruiken om ze kennis te laten maken met andere producten en/of diensten die ze wellicht ook interessant vinden.

Tips

Gebruik deze 10 tips ter verbetering van de inzet van e-mail. De tips kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat je meer kunt verkopen maar ook dat je trouwere klanten krijgt.

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Toeristisch aanbod in kaart
    Onderzoek

    Toeristisch aanbod in kaart

  • Krokusvakantie 2024 in cijfers

    Krokusvakantie 2024 in cijfers

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!