Tips & Tricks

Een aantal praktische tips voor influencer marketing

Je hoort het steeds meer –  het lijkt alsof iedereen influencer marketing inzet. Doe jij het al? Of wil je ermee starten? In dit artikel wil ik je uitleggen wat het precies is en geef ik je een aantal tips voor het opzetten van een campagne.

Wat is influencer marketing?

Influencers zijn online actieve personen die anderen proberen te inspireren. Je hebt influencers in alle soorten en maten. Vaak zijn ze vooral actief op sociale media als YouTube en Instagram (en sinds kort zijn ook Tiktok influencers in opkomst). Zij hebben veel volgers en kunnen daarom een enorm bereik voor jouw locatie realiseren. Alle influencers hebben gemeen dat ze anderen willen inspireren en een verhaal willen vertellen. En ze doen er alles aan om een goede band met hun volgers te onderhouden. Je hebt vier verschillende soorten influencers:

  • Nano-influencer: max 5.000 volgers
  • Micro-influencer: 5.000 – 50.000 volgers
  • Macro-influencer: 50.000 – 100.000 volgers
  • Mega-influencer: 100.000+ volgers

Hoe vind je de juiste influencer?

Het belangrijkste om eerst te bepalen is je doelgroep. Wie wil je gaan bereiken? Waar houd je doelgroep zich mee bezig? Op welk kanaal zijn ze te vinden? En past dat kanaal ook bij jou?

Wat is het onderwerp? Welke niche? Cultuur / reizen / food / kids?

Ga vervolgens op zoek naar een influencer op dat kanaal die post over het relevante onderwerp. Dit kun je zelf via het kanaal doen, je kunt ook een marktplaats als Join of Linkpizza gebruiken of je kunt een influencer marketingbureau inschakelen. Afhankelijk van je budget kun je wellicht een macro influencer inzetten, maar je kunt ook kiezen voor meerdere kleine influencers. Nano influencers komen misschien al voor een onkostenvergoeding als ze een gratis uitje bij je krijgen.

Een belangrijk selectiecriteria is de geloofwaardigheid van de influencer. Zie je alleen maar commerciële berichten of is de influencer heel authentiek. Is er veel interactie en heeft de influencer dus betrokken volgers? Vraag een mediakit of screenshot van statistieken op.  En doe nogmaals een check – past jouw boodschap echt bij deze influencer? Zorg er in ieder geval voor dat je er een goed gevoel bij hebt.

Influencer gekozen? Tijd voor de volgende stap: stuur een voorstel uit

Benader de influencer met een voorstel die ze niet willen missen. Ben je een toeristische locatie? Bied dan niet alleen gratis toegang, maar geef ze een exclusieve ervaring om niet te vergeten. Spreek wel af dat de content zoveel mogelijk gaat over jullie aanbod voor het grote publiek. De meeste influencers vragen een bedrag voor de samenwerking, dit is heel erg afhankelijk van de influencer en wat je van hem/haar verwacht.

Maak goede afspraken in een duidelijke briefing

Is de samenwerking akkoord, dan is het tijd voor het maken van een goede briefing. Maak daarin heldere afspraken over onder andere:

  • Hoeveel content moet er online komen? X-aantal posts, stories, video’s etc.
  • Zijn er bepaalde eisen aan de content? Moeten er bepaalde onderdelen centraal staan? Geef wel de creatieve vrijheid aan de influencer om er een eigen invulling aan te geven. Dan krijg je de meest authentieke content.
  • Moeten er bepaalde tags of hashtags in de content worden opgenomen?
  • Is er een deadline?
  • Wil je de content delen op je eigen kanalen (aanrader!), neem dit dan ook op. Doe dit wel altijd met credits.
  • Welke statistieken wil je achteraf ontvangen?

Locatiebezoek

Leg de influencer in de watten. Je hoeft niet het hele bezoek te begeleiden. Veel influencers vinden het ook fijn zelf even rond te kijken en op eigen gelegenheid foto’s te maken. Maar ontvang hem/haar met een kopje koffie, sluit aan bij een lunch of verzorg een rondleiding. Is de influencer actief op Instagram, deel dan zeker de Instagram stories.

Resultaat

Kijk achteraf naar de resultaten. Heeft het opgeleverd wat je had verwacht? Had het anders/beter gekund? Is het voor herhaling vatbaar? Kun je een lange relatie opbouwen, dan is dat zeker aan te raden.

Gerelateerde berichten

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?

  • Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

    Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?