Wat zoekt jouw doelgroep in een accommodatie?

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de accommodatiebeleving van Nederlanders door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Dit onderzoek beantwoordt vragen als;

  • Welke sfeer is belangrijk in een accommodatie?
  • Wat wordt er verwacht van de inrichting?
  • Waar liggen de voorkeuren voor de ligging van een accommodatie?

Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen zijn de resultaten gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. De inzichten die dit onderzoek biedt zijn interessant voor eigenaren van accommodaties. Wat zijn de motivaties van bezoekers en hoe is hierop in te spelen? We kijken per leefstijl in het kort wat typische kenmerken zijn voor de beleving.

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben in een eerder artikel genaamd ‘Je doelgroep leren kennen met de Leefstijlvinder‘ alles voor je op een rij gezet. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het model dat erachter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

Avontuurzoeker

Een Avontuurzoeker;

… is op zoek naar een bijzondere accommodatie gelegen op een verrassende locatie.

… verblijft het liefste in een kleinschalige accommodatie, deze mag eenvoudig zijn.

… gaat graag naar een plek is waar ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen.

… vindt aandacht voor sportieve en culturele mogelijkheden belangrijk.

… houdt ervan om met gelijkgestemden op pad te zijn, bij voorkeur niet in een groep.

Harmoniezoeker

Een Harmoniezoeker;

… heeft graag dat er amusement en vermaak bij de accommodatie aanwezig is.

… vindt het belangrijk dat er veel georganiseerde activiteiten en animatie bij de accommodatie is.

… kijkt bij verblijf op een bungalowpark of camping naar het aantal en de kwaliteit van de faciliteiten.

… houdt van een knusse sfeer waar ruimte is voor ontmoeting en gezelligheid.

… is hoofdzakelijk gericht op ontspanning.

… verblijft graag op een locatie waarbij er in de omgeving leuke dingen te doen zijn voor het gezin.  

Inzichtzoeker

Een Inzichtzoeker;

… heeft een voorkeur voor een accommodatie waar de praktische zaken goed geregeld zijn.

… verblijft graag in een accommodatie waar het interieur enige luxe en comfort biedt.

… houdt van kleinschalige accommodaties.

… zal relatief vaak kiezen voor een verblijf in een B&B of een huisje/bungalow buiten een park.

… vindt het belangrijk dat de locatie van de accommodatie privacy, rust en stilte kan bieden.

… is erg gericht op wat er in de omgeving te doen is qua natuur en cultuur.

Plezierzoeker

Een Plezierzoeker;

… is op zoek naar een accommodatie op een plek waar voor iedereen iets te doen is.

… overnacht graag op een locatie met veel activiteiten, vermaak en voorzieningen.

… houdt van verschillende type accommodaties van een camping tot een luxe hotel.

… kan erg genieten van goede faciliteiten, luxe, gemak en lekker eten & drinken.

… vindt een eigentijdse en bijzondere inrichting belangrijk.

Rustzoeker

Een Rustzoeker;

… zoekt in een accommodatie naar rust, stilte en privacy.

… heeft geen specifieke wensen voor de voorzieningen behalve dat ze goed en verzorgd moeten zijn.

… verblijft bij voorkeur in een accommodatie met een huiselijke sfeer.

… zoekt en boekt bij voorkeur naar een accommodatie die ze (her)kennen.

… verblijft graag in een omgeving waar je kunt wandelen, fietsen en culturele uitstapjes kunt doen.

Stijlzoeker

Een Stijlzoeker;

… verblijft bij voorkeur in een luxe en stijlvolle accommodatie.

… vindt goede faciliteiten en een hoog niveau van service belangrijk.

… verwacht van een interieur dat er kwalitatief goede merken aanwezig zijn.

… zoekt naar een gevoel van exclusiviteit, een VIP-behandeling.

… verblijft graag in een prikkelende omgeving met sportfaciliteiten en welness.

Verbindingszoeker

Een Verbindingszoeker;

… verblijf graag in een authentieke, kleinschalige en gemoedelijke accommodatie.

… is op zoek naar een accommodatie waar ze gastvrij door het personeel worden behandeld.

… geeft de voorkeur aan verblijf in bekende hotelketens en campings met goede faciliteiten.

… vindt het prettig om nieuwe mensen te ontmoeten tijdens het verblijf.

… verkent graag de omgeving van de accommodatie graag te voet en/of per fiets.

Duik dieper de data in op leefstijlvinder.nl
Op de website leefstijlvinder.nl vind je meer informatie over de verschillende leefstijlen. Naast de accommodatiebeleving kan je ook vinden welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit. Maak een gratis account aan op www.leefstijlvinder.nl.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.