campagne

Themacampagnes buitenlandse markt

Campagne van 1 april 2023 t/m 31 oktober 2023

In 2023 zetten we in op werving van Duits en Belgisch bezoek naar de Veluwe. Hierbij richten wij ons op het segment creatives en socializers uit het Glocalities-model en geografisch op bezoekers uit Nordrhein-Westfalen, Niedersachsen (met een focus op de grensgebieden) en Vlaanderen.

De campagnes vinden plaats in het laagseizoen. Dan zetten we het thema centraal op onze website, in artikelen, op social media, (online) advertising en pr-activiteiten. Daar profiteer jij mooi van mee. We zoeken de aandacht op en inspireren en informeren we (potentiële) buitenlandse bezoekers over de regio’s.

Gecombineerde aanpak
We kiezen voor een gecombineerde aanpak van regio Arnhem en Rijk van Nijmegen in één deelcampagne regio Arnhem Nijmegen. Voor de internationale bezoeker is de afstand tussen Arnhem en Nijmegen klein. Zij zien deze regio’s met hun steden veel meer als één bestemming dan de Nederlandse bezoeker. Het biedt bovendien het voordeel dat we meer budget beschikbaar hebben in de campagne, hiermee kunnen we de campagne meer slagkracht geven.

Duitsland
In algemene zin, heeft Nederland in Duitsland een positief imago. Nederland is relatief dichtbij en goed bereikbaar: de reisafstand is daardoor kort. Ondanks de geringe afstand biedt Nederland, ook net over de grens, een andere beleving dan Duitsland. Daardoor is Duitsland verreweg de belangrijkste inkomende toeristische markt van ons land.
Nederland is relatief klein en heeft een gevarieerde toeristische infrastructuur dat goed toegankelijk is. Op relatief korte afstand van elkaar vind je een groot toeristisch aanbod en goede infrastructuur. Bezoekers aan onze regio geven nog al eens aan dat men positief verrast wordt door alles wat er te doen is in Nederland. De Gelderse Nederlander wordt daarnaast gezien als open, gastvrij, gezellig en (kind)vriendelijk. De belangrijkste reismotieven voor een Duitse consument om voor Nederland als vakantiebestemming te kiezen zijn:

  1. Het water en de watersportgebieden;
  2. (Oud)Hollandse steden;
  3. Typische Nederlandse landschappen.

Das Andere Holland
Das Andere Holland is al jarenlang het merk waar Gelderland en Overijssel samen in investeren als dichtbij bestemming voor een (meerdaags) verblijf. Door gezamenlijke de Duitse toeristische markt te benaderen, hebben we een duidelijkere en krachtiger verhaal dan afzonderlijk. De Duitse bezoeker denkt namelijk niet in grenzen, maar is wel geïnteresseerd in mogelijkheden net over de grens.

Alle regio’s binnen de twee provincies zijn vertegenwoordigd op de gezamenlijke website das-andere-holland.de. Daarnaast is er ook een Facebookpagina en Instagramaccount.
Binnen de campagne maken we gebruik van dit sterke merk Das Andere Holland als afzender.

Kernboodschap en periode
Gericht op een verblijf van een weekend, of langer, in Das Andere Holland. Met de focus op ‘op ontdekking in de regio Arnhem Nijmegen’. De Duister voelt zich aangesproken tot de volgende thema’s:

  • Fietsen;
  • Daguitjes zoals winkelen en attracties;
  • Lekker eten en drinken;
  • Ontspannen in de natuur.

De campagne zal in april en mei plaatsvinden.

België
In algemene zin, heeft Nederland in België een positief imago. Het is na Frankrijk het meest populaire vakantieland voor de Belgen, dit geldt zeker voor de Vlamingen. Het gebrek aan een taalbarrière helpt hier zeker in mee. Nederland is relatief dichtbij en goed bereikbaar: de reisafstand is daardoor kort. Ondanks de geringe afstand biedt Nederland, ook net over de grens, een andere beleving dan België. Daardoor is België, na Duitsland, de belangrijkste inkomende toeristische markt van ons land.

Nederland is relatief klein en heeft een gevarieerde toeristische infrastructuur dat goed toegankelijk is. Op relatief korte afstand van elkaar vind je een groot toeristisch aanbod en goede infrastructuur. Bezoekers aan de Veluwe geven nog al eens aan dat men positief verrast wordt door alles wat er te doen is in Nederland. De Gelderse Nederlander wordt daarnaast gezien als nuchter en gastvriendelijk. Toch is de regio tegelijk ook nog onbekend bij de doelgroep en heeft geen eigen gezicht.

De belangrijkste reismotieven voor een Vlaamse consument om voor Nederland als vakantiebestemming te kiezen zijn:

  • Natuur (bos- en heidegebied);
  • Kust en watergebieden;
  • (Oud)Hollandse steden.

Kernboodschap en periode
Gericht op een verblijf van een weekend, of langer, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Met de focus op ‘op ontdekking in de regio Arnhem/Nijmegen’. De Vlamingen voelen zich aangesproken tot de volgende thema’s:

  • Fietsen;
  • Winkelen;
  • Duurzaamheid;
  • Uitgebreid dineren midden in het groen (streekgerechten)

Deze campagne zal in de herfst (september en oktober) plaatsvinden.

Meedoen?

Interesse om jou bedrijf te laten vermelden in de campagne? Vraag bij je accountmanager naar de mogelijkheden.

Hester van Dalen

Campagne marketeer

De marketingwereld verandert continu, vooral online. Als campagne marketeer gaat mijn hart daarvan sneller kloppen! Kansen spotten om onze regio’s nog beter op de kaart te zetten, dat is waar ik energie van krijg. Teamspirit is voor mij erg belangrijk en successen mogen gevierd worden!