Persbericht

Nederland in top 5 bij Duitse en Belgische vakantiegangers

Nederlanders gaan in 2023 weer massaal op vakantie. De vakantie-intenties van begin dit jaar worden omgezet in concrete boekingen. Dat blijkt uit de nieuwste resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor* van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Interessant feitje: Nederland staat in de top 5 vakantiebestemming bij de Duitse en Belgische vakantieganger. De regio’s Arnhem, Rijk van Nijmegen en de Veluwe blijven voor hen ook in 2023 onverminderd populair.

Begin dit jaar gaf 25% van de Nederlanders aan een vakantie geboekt te hebben. Ondertussen zijn de vakantie-intenties nog verder omgezet in boekingen en is het percentage Nederlanders dat geboekt heeft nu ruim 40%. Uit rondvraag onder ondernemers in de regio Arnhem, Rijk van Nijmegen en de Veluwe blijkt dat naast Nederlanders, ook Duitse en Belgische gasten weer volop naar de regio’s terugkeren. Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Reinou de Haan: “De Duitser zoekt zekerheid en veiligheid wat maakt dat ze tijdens corona weinig bezoek brachten aan Nederland en vooral in eigen land verbleven. Het kost tijd om het vertrouwen weer terug te winnen, maar je ziet dat we qua bezoekerscijfer weer richting de tijd voor corona gaan.”

Kamperen in trek
Kamperen is nog steeds in trek. Campings met luxe kampeergelegenheden (glamping) en privé sanitair blijven daarbij onverminderd populair, deze plekken waren als eerste volgeboekt. Maar ook kleinschalige campings doen het goed en groepsaccommodaties, veelal uitgestelde familieweekenden en bedrijfsuitjes, zitten weer vol. Ook de zakelijke toerist boekt weer vaker waardoor de bezetting van hotels ook doordeweeks stijgt. Verder blijft het binnenlands toerisme populair; Nederlanders hebben tijdens de pandemie hun eigen land ontdekt.

Aangepast vakantiegedrag
Het percentage Nederlanders dat in eigen land vakantie viert blijft ongeveer gelijk aan de meting van begin dit jaar. Vanwege de stijgende prijzen passen mensen hun vakantiegedrag wel aan door minder vaak op vakantie te gaan (gem. 45%) en door een goedkopere accommodatie te kiezen (40%). De minst gekozen optie om te besparen is op het vervoer (gem. 20%). Kijkend naar Nederlanders met vakantieplannen, zijn het vooral gezinnen die in hoge mate kiezen om tijdens de vakantie zelf te besparen (bijvoorbeeld door minder vaak uit eten te gaan).

Vakantie-afwegingen
De flexibele annuleringsvoorwaarden, verblijf op een rustige plek en gestegen prijzen zijn vooral van invloed op de keuze voor een vakantiebestemming. De meeste waarde hecht men aan de flexibele voorwaarden (ruim 70%). De inflatie en gestegen prijzen spelen inmiddels een grotere rol bij een vakantiekeuze dan corona, de oorlog in Oekraïne, duurzaamheid of drukte op vliegvelden.

*Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten

Wil je meer weten over het toerisme in 2022, lees dan hier onze analyse.


© Photography Jurjen Drenth

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT

    BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • BEZOEKERSAANTAL GELDERLAND GROEIT NAAR 4.8 MILJOEN IN 2023
    Persbericht

    BEZOEKERSAANTAL GELDERLAND GROEIT NAAR 4.8 MILJOEN IN 2023