Nieuws

Ondernemen in coronatijd: Robert Wittenberg van Dudok

‘Zoek de samenwerking op’

‘Met de Jansbeek voor de deur en de Eusebius die er na jaren renovatie weer in volle glorie bijstond, beloofde 2020 een mooi jaar voor ons te worden,’ vertelt Robert Wittenberg van Dudok. Deze brasserie in hartje Arnhem, aan de voet van de Eusebius, moest in het voor- en najaar – net als alle andere horeca – tot twee keer toe dicht. Vanwege corona. En dat wakkerde de inventiviteit bij Robert aan.

‘Nadat in maart duidelijk werd dat dit wel eens langer kon gaan duren, keek ik goed om me heen en zag ik meteen een kans. Recht voor de deur. Anders dan in andere steden, was de warenmarkt in Arnhem nog wel open. Het was een heerlijk voorjaar en veel Arnhemmers liepen richting de markt langs onze voordeur. Ik nam contact op met de marktkraambouwer en al snel had ik hier een eigen kraam voor de deur. Verse koffie to-go, de taarten waar we zo beroemd om zijn, andere zoete en hartige bites om mee te nemen – het was een succes.’

Dudok taarten voor thuis

Bij de opening van de kraam, begin april, kwam Jan van Dellen, wethouder economische zaken, langs. ‘Hij complimenteerde ons met de veilige oplossing die we zo hadden gevonden. Met de optimistische energie die we uitstraalden. En natuurlijk kocht hij taart voor thuis.’ De steun van de wethouder bleek even later zeer waardevol, toen een ontbrekende vergunning een einde aan de kraam dreigde te maken. ‘Soms heb je hulp nodig als besluitvorming niet met de snelheid gaat die jij als ondernemer nodig hebt. En soms moet je wat extra volhardend zijn. Ook daar kun je alle steun bij gebruiken.’

Vaste gasten

‘De kraam kon niet vervangen wat wij voor veel Arnhemmers betekenen. Voor de vaste gasten, die hier al jaren, soms decennia, komen. Mensen die ik ook echt miste. En de kraam dekte ook onze kosten niet. Wat het wél deed was het contact in stand houden, iets waar wij bij Dudok grote waarde aan hechten. Wandelaars maakten een praatje in het zonnetje – op afstand natuurlijk, iedereen had een eigen hart op de grond om op te staan. Dat was het contact dat zoveel mensen gemist hadden.’

Flink aanpoten

En toen werd het zomer. De terrassen mochten weer open en verre vakanties werden door de overheid ontraden. Met als gevolg: drommen binnenlandse en Duitse toeristen van net over de grens. Opgeteld met de Arnhemmers die thuisbleven, was het met die nieuwe groepen bezoekers zelfs meer aanpoten dan ooit. ‘Doordat we ons terras konden uitbouwen tot aan de Jansbeek, hadden we alle ruimte. Met bijna twee meter afstand onderling voelden gasten zich prettig en comfortabel genoeg om hier van de zomerzon te genieten.’ Toegegeven, het bezoek van twee Duitse journalisten hielp ook mee. Maar de ruimte, het groen tussen de tafels, de canvasdoeken voor schaduw, de borden en menu’s die ook in het Duits waren: het terras zelf was écht een trekpleister.

Nazomeren

Normaal is september de maand van herdenkingen en evenementen rond operatie Market Garden en de slag om Arnhem. Zoals het hardloopevenement Bridge to Bridge. In plaats daarvan startte op 17 september een individuele belevingsrun. De run brengt je langs bijzondere historische belevingsmomenten, vertelt Robert. De finishplaats is Dudok, waar lopers een speciale herinnering en een drankje kunnen ophalen. En dat bracht in de weekenden tientallen lopers op de been, die Robert binnen verwelkomde. Al mochten dat er al snel niet meer dan 30 tegelijk zijn.

Vol plannen

De tweede verplichte sluiting, halverwege oktober, zorgde voor een streep door sommige plannen en een aarzelende houding van de gemeente tegenover andere plannen. Een winters terras met 100% duurzame verwarming, samen met het regionale energie-initiatief Arnhem Aan, kon door de sluiting niet meer doorgaan. Een gevelconcert vanaf de vensters op de eerste verdieping van Dudok, door een aantal blazers van Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, zou veel Arnhemmers blij maken, maar zou een te grote toeloop kúnnen opleveren.

Robert laat zich door die aarzeling niet uit het veld slaan. ‘We kijken naar wat wel kan. Wat wel veilig is. Je werkritme als ondernemer is nu eenmaal anders dan dat van beleidsmakers. Dat begrijp ik. Maar andersom vraag ik ook begrip van ze. Voor mijn situatie, voor mijn ritme. En dan helpt het als je niet alleen staat. Zoek elkaar op: gemeente, stichtingen, beleidsmakers, evenementenbureaus, horeca. Zorg samen dat je een veilige trekpleister bent, ook voor nieuwe groepen bezoekers.’

Rosa Dieperink

Content marketeer

Ik zie het als een creatieve uitdaging om samen onze prachtige regio’s op de kaart te zetten en door te blijven groeien naar een (online) community waar bezoekers hun inspiratie vandaan halen. Planmatig werken, verbindingen maken en continu in ontwikkeling blijven is waar ik energie van krijg. Ik laat me graag inspireren door verhalen van anderen. Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Deel het met me!

Gerelateerde berichten

  • Meimaand (rustig) Fiets(en)maand
    Nieuws

    Meimaand (rustig) Fiets(en)maand

  • Toeristische organisaties in opmars naar Den Haag: toerisme moet in regeerakkoord
    Persbericht

    Toeristische organisaties in opmars naar Den Haag: toerisme moet in regeerakkoord

  • Succesvolle campagne #Mooidichtbij & #MijnVeluwe #MijnArnhem #MijnNijmegen
    Nieuws

    Succesvolle campagne #Mooidichtbij & #MijnVeluwe #MijnArnhem #MijnNijmegen