Nieuws

Toerisme: dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen

Hoe zie het reisgedrag van toeristen er de komende jaren uit? Het was één van de thema’s die tijdens het congres van Visit Arnhem Nijmegen  – dat in het teken van samenwerking stond – werd besproken. Directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), Frank Oostdam ging donderdag dieper in op deze vraag: “Consumenten worden milieubewuster en zullen minder gaan vliegen. Zij zullen dus eerder kiezen voor een vakantie dichtbij huis, of in eigen land.”

Tijdens het congres noemde Frank Oostdam nog een aantal andere belangrijke veranderingen om rekening mee te houden, zoals de toenemende behoefte aan interactie en klantgerichtheid. “Maar dan wel extreme klantgerichtheid”, benadrukte Oostdam en noemde als ludiek voorbeeld een treinconducteur die een passagier vlakbij huis, midden in de weilanden, afzette. Verder zullen consumenten op zoek gaan naar merken die ergens voor staan. Oostdam: “Naar bedrijven die impact in plaats van winst willen maken. En matchen qua normen en waarden.”

Algemeen directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ging ook dieper in op de wensen van de consument; de bezoeker van de regio Arnhem Nijmegen. Uit eigen onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy, blijkt bijvoorbeeld dat zij een attractie in de regio missen. Een ander belangrijke ontwikkeling die aan bod kwam, was de invloed van toerisme op het leefklimaat van inwoners. Dijkema: “Uit dit onderzoek blijkt maar eens te meer hoe belangrijk toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland is voor onze mooie regio. Het gaat daarbij niet alleen om inkomsten en banen; toerisme versterkt bijvoorbeeld ook de sfeer en de functie van binnensteden en kleine dorpskernen. Zo had Rheden nooit zoveel restaurants gehad zonder de vele bezoekers aan de Veluwezoom, maar ook de binnensteden Arnhem en Nijmegen hebben veel belang bij toeristisch bezoek. Het is belangrijk dat we dus niet alleen kijken naar wat toerisme direct oplevert, maar ook zien dat toerisme een middel is om te werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid en economie.”

Dit jaar stond het congres in het teken van samenwerking die aansluit bij de rol van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen als kennisorganisatie.

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Nieuwe drukwerken in 2024
    Nieuws

    Nieuwe drukwerken in 2024

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • Themacampagnes vol inspiratie; we hebben ruim 3,1 miljoen mensen bereikt

    Themacampagnes vol inspiratie; we hebben ruim 3,1 miljoen mensen bereikt