Nieuws

Datawarehouse in gebruik

De laatste jaren zijn we steeds meer data gaan verzamelen over toerisme en recreatie in onze regio. Dit geeft onder andere inzicht in wie de bezoekers zijn (waar komen ze vandaan? welke leefstijl hebben ze? etc), hoeveel het er zijn, wat ze uitgeven, etc. Maar ook hoe druk het ergens is en hoe bezoekers tegenover toerisme staan. Hiermee kunnen overheden, toeristische ondernemers, terreinbeherende organisaties, etc hun voordeel doen.

Al deze data komt uit verschillende bronnen en onderzoeken. Door bronnen te koppelen zijn er ook weer nieuwe inzichten te verkrijgen. Om al deze data en inzichten overzichtelijk en bruikbaar te houden, hebben we een datawarehouse ontwikkeld. Hierin komt alle data binnen, wordt het gestructureerd en geuniformeerd en vervolgens doorgezet naar de diverse tools, dashboards en andere uitingen.

Het is dus vooral ‘onder water’ en niet direct zichtbaar, maar het zorgt er voor dat we nu alles beter en sneller kunnen verwerken en toekomstbestendig zijn.

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven in onze regio's.

Gerelateerde berichten

  • 5,4 miljoen toeristen in 2035

    5,4 miljoen toeristen in 2035

  • Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
    Nieuws

    Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024