Scenario’s toeristische sector in en na de coronacrisis

De toeristische sector wordt hard geraakt door de coronacrisis. Het inkomend en binnenlands toerisme ligt nagenoeg helemaal stil, met enorme gevolgen voor de sector. De vraag is natuurlijk hoe de rest van 2020 en begin 2021 eruit gaan zien voor het toerisme. Niemand weet dat uiteraard, maar het is wel mogelijk om met de kennis van nu enkele min of meer gefundeerde voorspellingen te doen.
Wij hebben daarom met verschillende experts de afgelopen periode gewerkt aan een viertal mogelijke scenario’s van afschaling van de maatregelen, de waarschijnlijke reactie van consumenten daar op en de wijze waarop je als ondernemer of gemeente daar mee om zou kunnen gaan. Het gaat om de volgende scenario’s:

    1. In het eerste scenario volgen we de te verwachten lijn waarbij de maatregelen vanaf mei 2020 langzaam afgebouwd worden;
    2. in het tweede scenario verwachten we dat de maatregelen in stand blijven tot begin 2021;
    3. en in het derde scenario zelfs tot in de loop van 2021.
    4. In het vierde scenario verwachten we dat de maatregelen worden afgebouwd, maar dat het door een nieuwe opleving van het virus in het najaar van 2020 noodzakelijk is om de maatregelen weer aan te scherpen: adaptief afschalen en opschalen.

Download de meest actuele versie van de scenario’s hier

Deze scenario’s hebben Herre Dijkema en Rick van Zadelhoff op 28 april tijdens een webinar toegelicht. Daarnaast gingen zij in op onze verwachtingen over de economische impact, het vrijetijdsgedrag aan de hand van leefstijlen, binnenlandse en buitenlandse vakanties en de impact van de 1,5-metereconomie.

Bekijk de opname hieronder terug:

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?

  • 7 tips voor de inzet van Ads tijdens de feestdagen
    Tips & Tricks

    7 tips voor de inzet van Ads tijdens de feestdagen

  • Monitor bezoekersdrukte herdenkingsperiode Airborne Region
    Persbericht

    Monitor bezoekersdrukte herdenkingsperiode Airborne Region