5 tips om je evenement te promoten

Na een lange tijd is er door de komende versoepelingen meer mogelijk op het gebied van evenementen. Staat er bij jou de organisatie van een rondleiding, festival, tentoonstelling of een ander evenement op de planning? Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen daarvan op de hoogte zijn. Een uitgebreide marketingcampagne neemt al snel een flinke hap uit je budget, maar er zijn ook opties om je activiteit gratis onder de aandacht te brengen. Hieronder vind je onze 5 tips voor gratis eventpromotie.

  1. Kom in de krant

Als je een grote, brede doelgroep over je evenement wil informeren, dan zijn de krant of de regionale huis-en-huis-bladen daarvoor perfect kanalen. Om een item te krijgen in zulke drukwerken te komen verstuur je een persbericht, waarin je vertelt over de wie/wat/waar van je activiteit, maar ook goed uitlegt waarom het evenement bijzonder is. Is een kunstwerk bijvoorbeeld voor het eerst publiekelijk te zien of organiseer je een pop-up diner in het kader van de Nationale Week Zonder Vlees? Leg daar dan de nadruk op. Let erop dat je bericht een-op-een kan worden overgenomen (schrijf dus niet in de wij-vorm!). Het meesturen van een mooie foto vergroot de kans dat je bericht wordt geplaatst.

Een huis-aan-huis krant heeft al snel een oplage van 10.000 tot 100.000 stuks, dus met een goed persbericht kun je ontzettend veel mensen bereiken. Denk bij het samenstellen van je verzendlijst naast kranten ook aan regionale radio en TV-zenders of relevante websites en blogs. Veel steden en gemeentes hebben bijvoorbeeld een website die zich richt op cultuur en voor een tentoonstelling met foto’s van de Tweede Wereldoorlog kun je bijvoorbeeld ook landelijke fotografie- en geschiedeniswebsites benaderen.

Bekijk ook ons artikel met tips voor gratis publiciteit. 

  1. Gebruik je social media

Je socialmediakanalen inzetten om je evenement te promoten is natuurlijk een open deur in 2020. Toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de mogelijkheden van Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en YouTube optimaal benut. Misschien maak je op Facebook al standaard een evenement aan, maar deel je die bijvoorbeeld ook in relevante Facebookgroepen? En zet je Instagramstories al in om mensen warm te maken voor je evenement? Dat kan door een kijkje achter de schermen te geven, door vooraf hints weg te geven over het programma of door bijvoorbeeld een Q&A te doen met een artiest die onderdeel is van je event. Uit onderzoek blijkt dat mensen na een evenementenpagina het vaakst op YouTube en Google Afbeeldingen terechtkomen. Zorg dus dat mensen daar ook mooie beelden van je evenement terugvinden.

Bekijk ook onze tips om je social media efficiënt in te zetten. 

  1. Zorg dat je er over je evenement gepraat wordt

De meest effectieve manier om je evenement te promoten? Dat is mond-tot-mond reclame zeggen veel organisatoren. In het Eventbrite 2020 Event trendrapport noemt 49% procent van de organisatoren mond-tot-mondreclame het meest effectieve promotiekanaal. Dat is niet gek natuurlijk, want we nemen sneller advies aan van mensen die we vertrouwen en die op ons lijken.

Hoe zorg je voor mond-tot-mondreclame? Voeg bijvoorbeeld deelknoppen toe aan je website, doe een give-away en creëer spraakmakende content over je evenement. Of doe grote festivals na en vorm een groep online ambassadeurs. Vraag mensen die een band hebben met je organisatie of ze over je willen posten. Vraag de artiesten of sprekers op je evenement ook om hun achterban erover te informeren.

  1. Ga los met guerilla marketing

Wie echt wil opvallen, bedenkt een goede guerilla marketing stunt. Daarmee breng je op een grappige manier je evenement onder de aandacht in de openbare ruimte. De hoop is natuurlijk om hiermee viral te gaan of veel free publicity te krijgen, maar je bouwt daarnaast een betere band op met je fans.

Organiseer een brainstorm met je team en verzin iets dat bij je evenement past. Het Utrecht Internation Comedy Festival liet bijvoorbeeld mensen de eindgrap bedenken voor een humoristisch detectivefilmpje met de titel A Killer Joke. Of doe inspiratie op bij het Achterhoekse festival de Zwarte Cross, die blinken uit in guerilla stunts: ze lieten een officiële Achterhoekvlag ontwerpen, ze maakten een eigen drankje en brachten een kinderboek uit in het Achterhoeks. Maar het kan ook iets eenvoudiger, zoals deze voorbeelden:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3

  1. Maak gebruik van online agenda’s

Maar liefst 34% van alle eventorganisatoren maakt geen gebruik van online agenda’s volgens het onderzoek van Eventbrite. Zonde! Want wanneer mensen gaan googelen op zoek naar leuke uitjes voor het weekend, dan is de kans heel groot dat ze bij een regionale UITagenda terechtkomen. Daar wil je dus te zien zijn met jouw event. Het is bijna altijd gratis om je evenement aan te melden en daarvoor hoef je meestal alleen een formulier in te vullen. Zeker even doen dus! Liefst zo vroeg mogelijk, want dan ben je zolang mogelijk zichtbaar.

In regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen beheren wij twee grote UITagenda’s. De evenementenoverzichten op visitarnhem.com en visitnijmegen.com krijgen meer dan 1.000.000 paginaweergaven per jaar! Ga dus meteen aan de slag en plaats je evenement online. Dat kan met deze twee eenvoudige aanleverformulieren:

Klik hier voor Regio Arnhem.

Klik hier voor Rijk van Nijmegen.

Kristen Vink

Content Marketeer

Laten zien hoe veelzijdig onze regio's zijn: dat is wat ik als content marketeer graag doe. Door te inspireren met mooie beelden, pakkende teksten en vernieuwende campagnes zodat je zin krijgt om zelf je spullen te pakken en op pad te gaan!

Gerelateerde berichten

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • Update kerncijfers Arnhem Nijmegen
    Nieuws

    Update kerncijfers Arnhem Nijmegen

  • Herfstvakantie 2023 in cijfers

    Herfstvakantie 2023 in cijfers