Doelgroepen

De ene bezoeker is de andere niet, waarom kiest de ene bezoeker ervoor om samen met haar gezin back to basic te gaan en in een klein tentje in de natuur te verblijven terwijl de andere bezoeker iedere vakantie in een bungalowpark met subtropisch zwembad te vinden is? Iedereen besteed zijn of haar vakantie en vrije tijd op een andere manier. Nog niet zo lang geleden werden doelgroepen bekeken op basis van leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld woonplaats. Tegenwoordig doen we dat veel meer op basis van leefstijlen. Het gaat meer over de wijze van leven en interessegebieden, dwars door leeftijdsgroepen heen.

Om de bezoeker de beste beleving te bieden in jouw toeristische organisatie, gemeente of regio is het belangrijk om te weten wie je (potentiële) bezoeker is en wat hem of haar drijft. Door je bezoeker nog beter te leren kennen kan je er namelijk voor zorgen dat je product, dienst en marketingcommunicatie nog beter is afgestemd op hem of haar. Dat betekent dat we veel moeten weten van onze bezoekers. Om dat in goede banen te leiden hanteren wij een aanpak voor de binnen- én de buitenlandse markt.

Binnenlandse markt
Geografisch richten wij ons op bezoekers uit Noord- en Zuid-Holland en de aan Gelderland grenzende provincies. Maar dat zegt nog weinig over wie die bezoeker nou precies is. Daarom maken wij gebruik van de Leefstijlvinder™. In 2018 hebben acht provincies samen met marktonderzoeksbureau SAMR de Leefstijlvinder gelanceerd. Dit is een doelgroepsegmentatie op basis van het BSR™-model. BSR staat voor Brand Strategy Research en ontrafelt de drijfveren van mensen. Wil je meer weten over de achtergronden van dat model? Lees dan hier verder.

Er zijn zeven nieuwe leefstijlen gevonden, van Rustzoekers en Plezierzoekers tot Inzichtzoekers en Stijlzoekers. Op www.leefstijlvinder.nl lees je meer over welke leefstijlen gevonden zijn, hoe ze zich informeren, boeken en welke media ze gebruiken. Op ons partnerportaal heb je de mogelijkheid om factsheets te downloaden en lees je ook welke toeristische organisaties in de regio Arnhem Nijmegen tot een bepaalde leefstijl behoren. Ook kan je hier zelf een kort testje doen om te bekijken tot welke leefstijl(en) jij het meeste behoort. Bijna niemand past immers 100% in één hokje.

Vanuit het Continu Vakantie Onderzoek weten we dat Harmoniezoekers, Plezierzoekers en Verbindingzoekers de regio al goed weten te vinden. Om de regio’s Arnhem en het Rijk van Nijmegen te ontwikkelen naar bestemmingen die jaarrond aantrekkelijk zijn leggen we een focus op leefstijlen waar groei mogelijk is, ook op andere momenten in het jaar (herfst en winter). In het voorjaar zetten we in op vraagversterking onder de harmoniezoekers (regio Arnhem) en verbindingszoekers (Rijk van Nijmegen). In het najaar zetten wij hierop in onder de inzichtzoekers (regio Arnhem) en plezierzoekers (Rijk van Nijmegen). In de zomer en winter inspireren en informeren we bezoekers over de interessante plekken die er bezocht kunnen worden in onze regio’s (spreiding in ruimte en tijd).

In 2021 betekent dit dat we in totaal vier themacampagnes voor de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen uitvoeren. In onze themacampagnes staat ieder seizoen een ander onderwerp centraal: op onze website, in artikelen, social media en (online) advertising en via diverse pr-activiteiten. Landelijk zoeken wij de aandacht op en inspireren en informeren we (potentiële) bezoekers over onze regio’s:

Regio Arnhem

  • Op ontdekking in de regio Arnhem
    De regio Arnhem zit vol met leuke dagjes uit om samen met je gezin te ontdekken. Geniet van de unieke combinatie van topattracties en een prachtige natuurlijke omgeving. Samen plezier maken doe je in eeuwenoude kastelen, gave (speel)bossen en spannende musea!
    Periode: Maart, April, Mei, Juni
    Doelgroep: Harmoniezoekers
  • 48 uur in de regio Arnhem
    Wil je lekker shoppen, maar ook genieten van cultuur en natuur? Tijdens een weekend in de regio Arnhem ontdek je het allemaal! Laat je verrassen door het uitgebreide winkelaanbod, fiets door de groene landschappen en bezoek bijzondere musea. En daarna strijk je lekker neer in een gezellig koffietentje, aangename wijnbar of heerlijk zacht hotelbed.
    Periode: September, Oktober, November
    Doelgroep: Inzichtzoekers

Rijk van Nijmegen

  • Ontdek de parels van het Rijk van Nijmegen
    Urenlang rondslenteren door de oude binnenstad, shoppen in hippe boetiekjes of meer te weten komen over de rijke historie van de stad: Nijmegen is een fijne stad! Vanaf de Waalkade loop je, via de wandelbrug de Ooypoort, zo de natuur in, de strandjes op en ontdek je de mooie omgeving van het Rijk van Nijmegen.
    Periode: Maart, April, Mei, Juni
    Doelgroep: Verbindingszoekers
  • Ultiem ontspannen in het Rijk van Nijmegen
    Ontspannen, het kan op talloze manieren. Trek erop uit en haal een frisse neus in een van de vele natuurgebieden. Laat je verwennen en geniet van een heerlijke dag in een van de thermen of breng een bezoek aan hét wijndorp. Toe aan wat verdieping? Bezoek een van de vele musea en ontdek alles over de geschiedenis.
    Periode: September, Oktober, November
    Doelgroep: Plezierzoekers

Buitenlandse markt
In de groeiende groep buitenlandse bezoekers richten wij ons op de nabijregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen in Duitsland en Vlaanderen in België. Wij werken veelvuldig samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC Holland Marketing). NBTC maakt in haar doelgroepsegmentatie (voor naburige regio’s van Nederland) gebruik van het Mentality model. In dit lifestylesegmentatiemodel worden consumenten ingedeeld op basis van socio-demografische variabelen, levensstijlen en reisbehoeften.  De segmenten in dit model zijn vertaald naar 5 doelgroepen middels persona’s.

Voor de buitenlandse markten werken we veelvuldig samen met andere regio’s in Oost Nederland. Immers is voor een buitenlandse bezoeker de reisbereidheid groter en maakt hij minder onderscheid in regio’s. Wij kiezen er ook voor om in te zetten op de repeat-visitor, deze terugkerende bezoeker (die al eerder in Nederland is geweest) laten we zien dat Oost Nederland de perfecte uitvalsbasis is voor trips in de regio.

We richten ons in onze benadering voor de Duitse grensregio op de volgende doelgroepen: Mary, Peter en Nora. Primaire doelgroepen zijn Mary en Peter, Nora is een secundaire doelgroep. Voor Vlaanderen leggen we de focus op Mary en is Nora een secundaire doelgroep:

  • Mary (traditional) is getrouwd en werkt parttime zodat ze genoeg tijd over heeft voor haar hobby’s puzzelen en wandelen.
  • Nora (postmodern) is een freelance journaliste en woont in het historisch centrum van de stad. Ze houdt van koken, fotografie en gaat op culturele vakanties
  • Peter (mainstream) heeft een gezin met twee kinderen en woont in een middelgrote plaats. Heeft zijn focus op vakantieparken en attracties.

Wil je weten wie Mary, Peter en Nora zijn, wanneer er geboekt wordt en bijvoorbeeld welke media ze gebruiken? Kijk dan op nbtc.nl voor paspoorten van deze doelgroepen.

MICE-markt
In de MICE-aanpak (Meetings, Incentives, Congresses & Events) richten we ons op het versterken van de vraag en het krijgen van meer inzicht van de zakelijke boeker, om dit op een optimale manier te kunnen matchen met het zakelijke aanbod in de regio. Met een aantal focusthema’s (health & hightech, food, energie & milieutechnologie en duurzaamheid in een groene omgeving) richten we ons met name op de Nederlandse zakelijke (congressen en evenementen) markt. Eventplanners, verenigingen, associatiemarkten en professionele congresorganisatoren benaderen we proactief om ze te interesseren voor
onze regio’s.

Vragen of wil je meer weten?
Heb je vragen over onze doelgroepen, wil je weten hoe je je eigen marketing meer kan aanpassen aan deze doelgroepen, heb je vragen over hoe je je product het beste kan aanpassen aan de doelgroep? Neem dan contact op met je accountmanager! We helpen je graag.

Volg ons

Via LinkedIn