Nieuws

Veertien Veluwse gemeenten bundelen opnieuw hun krachten

Een duurzame groei van de Veluwse vrijetijdseconomie, dat is wat veertien gemeenten en VisitVeluwe voor ogen hebben. Deze week ondertekenen zij hiervoor een samenwerkingsovereenkomst. Merkleider VisitVeluwe, Reinou de Haan: ‘Nergens anders in Nederland werken zoveel gemeenten op dergelijke schaal op dit gebied samen.’
De komende vijf jaar gaan veertien gemeenten met VisitVeluwe als uitvoeringspartner aan de slag om aan deze opgave te werken. Hieronder vallen: Apeldoorn, Barneveld, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Voorst. Daarmee continueren ze de samenwerking die in 2018 startte. Wethouder bij de gemeente Apeldoorn, Jeroen Joon: “Het is fantastisch als mensen van onze mooie Veluwe genieten. Tegelijkertijd zijn we als gemeenten natuurlijk ook heel zuinig op dit prachtige natuurgebied. We willen op een duurzame manier toerisme stimuleren, zodat het de Veluwse natuur, economie en samenleving versterkt. Samenwerking in de regio is daarbij echt essentieel.”
Reinou de Haan vertelt over de gezamenlijke opdracht: “We brengen al het moois van de Veluwe onder de aandacht van de bezoeker, met altijd de natuur in ogenschouw houdende. Wat betekent dat wij bepaalde locaties waar het te druk is niet in de spotlight zetten, maar bezoekers verleiden naar gebieden die meer bezoek aankunnen, zoals de IJsselvallei.”
 
Het managen van de bestemming
De rol van VisitVeluwe (onderdeel van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen) is de laatste jaren aanzienlijk veranderd. Van een marketingorganisatie die zich voornamelijk bezighield met de promotie van gebieden, naar een destinatiemanagementorganisatie, die bezoekers en bewoners spreidt in ruimte en tijd. Dit wordt ook wel bestemmingsmanagement genoemd.
Fotocredit: Jurjen Drenth

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Toeristisch aanbod in kaart
    Onderzoek

    Toeristisch aanbod in kaart

  • Verslag Nieuwspoort: Opnieuw wordt duidelijk hoe cruciaal onze sector en een duurzame bezoekerseconomie is
    Nieuws

    Verslag Nieuwspoort: Opnieuw wordt duidelijk hoe cruciaal onze sector en een duurzame bezoekerseconomie is

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’