Persbericht

Veluwe populairste binnenlandse vakantiebestemming

De Veluwe was in 2019 het meest in trek bij de Nederlandse vakantiegangers. Daarmee is de Gelderse regio populairder dan de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Directeur VisitVeluwe Herre Dijkema: “Het is goed om te zien dat na één jaar stuivertje wisselen met de Noordzeebadplaatsen de Veluwe opnieuw de populairste bestemming bij Nederlandse vakantiegangers is.”

Dit blijkt uit het jaarlijkse ContinueVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO naar het vakantiegedrag van Nederlanders. In 2019 hielden Nederlanders ruim 1,7 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand. Dat is een groei van 16,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dijkema: “Dat het aantal vakanties groeit is natuurlijk mooi, maar wij kiezen er bewust voor om bezoekers te inspireren om in andere seizoenen en naar minder bekende plekken op de Veluwe te komen. Hiermee wordt de kwetsbare natuur ontzien en profiteren meer delen van de Veluwe van het bezoek. De stijging van het bezoek in de herfst met 34,4 procent en in de winter met 30 procent laat naar ons idee zien dat we in deze opzet slagen.”

Bestedingen in Gelderland
Nederlanders hielden vorig jaar 2,6 miljoen vakanties in Gelderland. Ze gaven daarbij 495 miljoen euro uit, 42 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Dat betekent dat de vakantiegangers gemiddeld meer zijn gaan uitgeven per vakantie en overnachting. Dijkema: “Deze bestedingen zijn natuurlijk goed voor de economie, maar zorgen met name in de kleinere kernen ook voor de instandhouding van een interessant aanbod aan horeca en winkels.”

Lideweij Bosman

E-mailadres: l.bosman@toerismevan.nl | Telefoonnummer: 088-3660298 | Mobiel: 06-28611302 |

Gerelateerde berichten

  • Succesvolle start monitor bezoekersdrukte: 150.000 keer bekeken
    Nieuws

    Succesvolle start monitor bezoekersdrukte: 150.000 keer bekeken

  • Monitor brengt drukte in Gelderland in kaart “Met deze tool zien bezoekers in één oogopslag waar het druk is”
    Persbericht

    Monitor brengt drukte in Gelderland in kaart “Met deze tool zien bezoekers in één oogopslag waar het druk is”

  • Nieuwe campagne #MooiDichtbij toont pareltjes uit de regio
    Persbericht

    Nieuwe campagne #MooiDichtbij toont pareltjes uit de regio