Persbericht

Lancering Nationaal Post-Coronaplan: scenario’s bieden toeristische sector perspectief en handvatten

Hoe gaat de rest van 2020 en begin 2021 eruit zien voor de toeristische sector? Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag vier scenario’s die hier uitgebreid op ingaan. Directeur Herre Dijkema: “We bieden ondernemers, gemeenten en andere organisaties in de sector handvatten om zich voor te bereiden op het toerisme in en na de coronacrisis.”
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen werkte de afgelopen tijd – met behulp van verschillende experts – aan het plan. Daaruit rolde een viertal mogelijke scenario’s van afschaling van de maatregelen, de waarschijnlijke reactie van consumenten daarop en de wijze waarop je als ondernemer of gemeente daarmee om zou kunnen gaan. “Iedereen ziet en weet dat het toerisme zwaar te lijden heeft onder de huidige maatregelen. Deze scenario’s laten zien hoe consumenten kunnen reageren op de verschillende scenario’s, maar bieden ook een perspectief op de toekomst en geven de sector inzicht op de effecten daarvan”, aldus Dijkema.
In het kort de scenario’s (zie de uitgebreide versie in de bijlage): 
  • In het eerste scenario volgen we de te verwachten lijn waarbij de maatregelen vanaf mei 2020 langzaam afgebouwd worden.
  • In het tweede scenario verwachten we dat de maatregelen in stand blijven tot begin 2021.
  • En in het derde scenario zelfs tot in de loop van 2021.
  • In het vierde scenario verwachten we dat de maatregelen worden afgebouwd, maar dat het door een nieuwe opleving van het virus in het najaar van 2020 noodzakelijk is om de maatregelen weer aan te scherpen: adaptief afschalen en opschalen.
Het plan en de scenario’s werden gisteren – 28 april – door directeur Herre Dijkema en Rick van Zadelhoff tijdens een webinar toegelicht. Ook gingen zij in op de economische impact, het vrijetijdsgedrag aan de hand van leefstijlen, binnenlandse en buitenlandse vakanties en de impact van de 1,5-metereconomie. De opname is hier terug te luisteren.
Foto-credit: Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen i.s.m. Jurjen Drenth. Op deze foto zitten auteursrechten en is niet bestemd voor verdere verspreiding.

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • BEZOEKERSAANTAL GELDERLAND GROEIT NAAR 4.8 MILJOEN IN 2023
    Persbericht

    BEZOEKERSAANTAL GELDERLAND GROEIT NAAR 4.8 MILJOEN IN 2023

  • 8X Typische Arnhemse cadeaus voor de feestdagen
    Persbericht

    8X Typische Arnhemse cadeaus voor de feestdagen