Nieuws

Ondernemen in coronatijd: Erik Kroon van SOS Events

‘Wees de eerste en de beste’

 

‘Ons nieuwe Adventurepark was net open, de buitendienst was fors uitgebreid, alle tijdelijke krachten voor het nieuwe seizoen waren ingewerkt. En we hadden meer boekingen staan dan ooit. Ja, 2020 beloofde een topjaar te worden.’ Erik Kroon’s familiebedrijf SOS Events organiseert (bedrijfs)evenementen en heeft evenementterreinen, zoals klimparken, op en rond de Veluwe. Op 12 maart moest vanwege corona alles in één keer dicht.

‘Samen met een deel van de vaste staf keken we in maart naar de persconferentie van premier Rutte. Hij was nog niet uitgesproken, of het regende al annuleringen. Al snel waren we de 2 ton gepasseerd. Sommige collega’s waren in tranen. Maar ik wist: we moeten nú handelen. In 2009, in de bankencrisis, reageerden we te laat. Nu stelde ik meteen iedereen op scherp.’ Erik verwachtte op dat moment al dat het langer zou gaan duren dan 3 weken. Hij maakte een plan tot 1 juli, zodat hij in elk geval zijn 35 voltijdskrachten aan het werk kon houden. ‘Gelukkig kwam de overheid razendsnel met een regeling. Ontzettend knap wat ze zo snel voor elkaar kregen.’

Gameplatform

Ondertussen keek Erik alweer verder. Want alleen de regeling dekte zijn kosten niet. Evenementen zaten er voorlopig echt niet meer in, maar wat kon dan wel? Ze hadden al een gameplatform, bedacht hij, voor de escapetours die ze door de stad organiseren voor bedrijven en particulieren. Groepjes deelnemers krijgen dan hun aanwijzingen online, op een tablet. Met een handvol collega’s besloot Erik dat bestaande platform om te bouwen. Want, zo zagen ze, mensen waren thuis pubquizjes aan het organiseren via Zoom. Leuk, maar dat kan natuurlijk veel interactiever en spannender. En op verschillende levels, ook voor kinderen.

Europees succes

‘We hadden het geluk dat we al een eigen softwarebedrijf hadden voor boekingssystemen, LeisureKing. Daardoor kon ik snel ontwikkelaars vrijmaken.’ En snel ging het: half april waren de online escaperooms klaar, voor verschillende niveaus en leeftijden. In een mum van tijd waren er 6.000 tickets verkocht. En niet alleen in Nederland: de games werden op verzoek vertaald naar het Duits, Spaans en zelfs Portugees. ‘De directe opbrengsten waren desondanks een druppel op een gloeiende plaat. Maar ik had nu wel 8 mensen opgeleid om games te ontwikkelen, ook voor buiten Nederland. We hadden de mensen, het platform en de techniek om verder te gaan.’

Overuren in de zomer

In de zomermaanden, toen de parken weer open konden, vielen de online activiteiten even stil. Maar de parken en verhuurlocaties draaiden overuren. Openingstijden werden verruimd, en alle tijdelijke krachten die nog niet elders aan de slag waren, trommelde Erik weer op. Dat deed hij trouwens nóg voor hij wist dat alles echt weer open mocht. Een risico wellicht, maar dat ze op dat moment zonder mensen zouden zitten vond hij een groter risico. Met extra verhuurvestigingen en nieuwe routes waren de zomermaanden drukker dan ooit. Zelfs vaste krachten gingen op de verhuurlocaties en in de parken aan het werk.

Online teambuilden

Achter de schermen werkte ondertussen een kleine club ontwikkelaars hard door aan de games en online escaperooms. ‘Dat in het najaar een tweede golf zou komen, kon je wel voorspellen. Daarom optimaliseerden we de escaperooms die er waren, en werkten we aan speciale bedrijfsgames. Tot het vaccin er is – en wellicht ook daarna – blijft thuiswerken de norm. Wij hebben nu de ervaring om teambuilding en bedrijfsfeesten online écht leuk te maken. Op grote schaal en over de grenzen. En het gaat goed: we hebben nu elke dag wel 2 tot 5 bedrijven online. Hoe we het financieel rond moeten krijgen volgend jaar, of we alle vaste mensen hiermee binnen kunnen houden, weet ik niet. Maar we hebben in elk geval wel perspectief.’

Kijk wat wel kan

‘Ik zou alle ondernemers willen aanraden goed te kijken wat ze al in huis hebben. Je kan echt meer dan je denkt. Niet elke ondernemer zal een softwarebedrijf in huis hebben – mijn gelukje – maar als je er oog voor hebt, en niet bij de pakken gaat neerzitten, is er altijd iets dat wel kan. Iets waar je de eerste én de beste in kunt zijn.’

Rosa Dieperink

Content marketeer

Ik zie het als een creatieve uitdaging om samen onze prachtige regio’s op de kaart te zetten en door te blijven groeien naar een (online) community waar bezoekers hun inspiratie vandaan halen. Planmatig werken, verbindingen maken en continu in ontwikkeling blijven is waar ik energie van krijg. Ik laat me graag inspireren door verhalen van anderen. Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Deel het met me!

Gerelateerde berichten

  • Succesvolle campagne #Mooidichtbij & #MijnVeluwe #MijnArnhem #MijnNijmegen
    Nieuws

    Succesvolle campagne #Mooidichtbij & #MijnVeluwe #MijnArnhem #MijnNijmegen

  • Activiteiten en resultaten Das Andere Holland 2020
    Nieuws

    Activiteiten en resultaten Das Andere Holland 2020

  • Bas en Nicolette trappen hun ‘Nederland heeft Alles’ ontdekkingsreis af in Gelderland!
    Persbericht

    Bas en Nicolette trappen hun ‘Nederland heeft Alles’ ontdekkingsreis af in Gelderland!