Nieuws

Meerdere moties toerisme aangenomen: Tweede Kamer vraagt om actie

In navolging van het eerder gehouden Kamerdebat over toerisme werden dinsdag diverse moties in stemming gebracht en met resultaat! Zo verzoekt de Tweede Kamer de regering voor het eind van dit jaar een concrete invulling van de actieagenda te maken om de uitdagingen waar de sector mee kampt aan te pakken. Ook wil de Kamer dat campagnes in eerste instantie worden gericht op de binnenlandse bezoeker en de waardevolle bezoekers uit de landen om ons heen. Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen en woordvoerder namens de brancheorganisatie Destinatie Nederland (i.o.), reageert.

Wat is jouw afdronk van de stemming?
‘’Allereerst is het natuurlijk een buitengewoon positieve ontwikkeling dat deze moties zijn aangenomen. De toeristische sector heeft een concreet actieplan keihard nodig en ook pleiten wij als brancheorganisatie voor het inzetten op de juiste bezoekers. Wat mij echter vooral goed doet is de brede steun voor de moties, de Kamer erkent hiermee echt het belang van de sector én het feit dat er iets moet gebeuren.’’

Hoe nu verder?
‘’De minister moet aan het werk! De regering wordt verzocht in de actieagenda aandacht te besteden aan het terugdringen van het personeelstekort, het op de kaart zetten van Nederland bij zowel buitenlandse als Nederlandse toeristen, het spreiden van toerisme over heel Nederland en het laagdrempeliger en toegankelijk maken van subsidies en bedrijfsfinanciering voor het mkb. Een paar alinea’s is niet genoeg, de vraagstukken zijn hiervoor te groot. Om de gastvrijheidseconomie toekomstbestendig te maken is een gedegen plan nodig.’’

Is het eigenlijk wel mogelijk voor het eind van 2022 een plan als dit te hebben?
‘’Het is iets dat simpelweg moet gebeuren. Te lang heeft de landelijke politiek toerisme links laten liggen. Deze inhaalslag moet gemaakt worden. Natuurlijk is het een hele klus, maar de minister hoeft het niet alleen te doen. Als Destinatie Nederland denken wij graag mee. Er is zoveel kennis en kunde bij de gezamenlijke destinatiemanagementorganisaties, maak hier gebruik van zou ik zeggen!

Foto: in oktober 2021 overhandigde Destinatie Nederland (branchevereniging in oprichting) het zogenoemde Nationaal Toerisme-transitieplan aan de Tweede Kamer.

#meeraandachtvoortoerisme




Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • BBB-Kamerlid Henk Vermeer neemt Toerisme Hartenkreet in ontvangst
    Nieuws

    BBB-Kamerlid Henk Vermeer neemt Toerisme Hartenkreet in ontvangst