Nieuws

Keert de reisindustrie in 2022 terug naar normaal?

Hoe staat het toerisme in Europa ervoor tijdens de coronacrisis? En wat zijn de toekomstverwachtingen voor de travel trade industrie? Tom Jenkins, CEO van ETOA, beantwoordde die vragen tijdens het webinar ‘European tourism 2021: Intra-European demand’. Daarin werd hij bijgestaan door een panel met reisexperts en travel trade-professionals uit heel Europa.

De eerste pijnlijke, maar helaas weinig verrassende conclusie: de vraag naar toeristische bestemmingen binnen Europa is op het moment klein. Reizigers zijn afwachtend, en dus blijft het aantal boekingen laag. De reden daarvoor is de onzekerheid rondom het covid-19 virus en de daarmee samenhangende Europese maatregelen. Alle landen hebben andere inreisbeperkingen, quarantaineregels en er is een doorlopende dreiging van nieuwe lockdowns. Dat maakt dat reizigers terughoudend zijn met hun vakantieplannen.

Online zoekverkeer
Blijven al die mensen dan thuis tijdens hun vakantie? Dat niet. Zoekverkeer in onder andere Google toont aan dat vakantiegangers zich verdiepen in bestemmingen in hun eigen regio. Dat zijn destinaties in eigen land of eventueel vlak over de grens in buurlanden. Daarbij ligt de nadruk op rustige gebieden waar het relatief veilig is. Ook reisbureaus bevestigen deze trend waarbij reizigers dichtbij huis blijven en de rust opzoeken.

Zicht op herstel
De meningen zijn verdeeld over hoelang deze terugloop in vraag nog aanhoudt. Een kleine meerderheid van de reisindustrie verwacht dat de markt in 2022 herstelt, mits er een oplossing komt voor covid-19 in de vorm van een medicijn of vaccin. Dat blijkt uit een enquête onder 250 respondenten uit de travel trade branche. 60% van hen gaat uit van een terugkeer naar normaal in 2022. 35% is optimistischer: zij denken in 2021 al herstel te zien. Een kleine 4% van de ondervraagden houdt er rekening mee dat we pas in 2023 terugkeren naar normaal.

De respondenten verwachten dat de eerste reizigers die weer op pad gaan de fully independent travellers (FIT) zijn, samen met kleine groepen. Vooral maatwerkreizen zullen populair zijn onder die groepen, waarbij er veel ruimte is voor de individuele wensen van de reiziger. Daarbij zullen veiligheid en het vermijden van drukke plekken belangrijke voorwaarden zijn.

Visit The Other Holland
Wat betekent dit voor Visit The Other Holland? Onze focus ligt in de jaren 2021 en 2022 primair op FIT-reizigers vanuit Duitsland. Daarnaast blijven we in contact met touroperators in Duitsland, België en de UK over mogelijke pakketreizen. Op basis van de nieuwe wensen uit de markt ontwikkelen we ook nieuwe producten en packages voor de ruimte die onze regio biedt. We gaan er vanuit dat het herstel zodra het inzet bijzonder krachtig zal zijn. De vraag naar ruimte gaat sterk zijn en daar gaan wij met onze regio’s sterk op inspelen.

Wil je de webinar zelf terugkijken? Dat kan hier. 

Nico de Mol

Voor het merk Visit The Other Holland ben ik verantwoordelijk voor de B2B activiteiten op de buitenlandse markt. Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk zijn daarbij de belangrijkste markten. Ik heb veel contact met reisorganisatoren en ontwikkel arrangementen in onze regio's.

Gerelateerde berichten

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • BBB-Kamerlid Henk Vermeer neemt Toerisme Hartenkreet in ontvangst
    Nieuws

    BBB-Kamerlid Henk Vermeer neemt Toerisme Hartenkreet in ontvangst