Nieuws

Hotel de Sterrenberg kijkt vol vertrouwen naar de toekomst

Het begon allemaal in 1992. Hans en Petra Bom hadden een droom: een eigen hotel. En dus kochten ze een mooi, klein hotel midden in het groen. Nu, 28 jaar later, is dit uitgegroeid tot het huidige Hotel de Sterrenberg. Ze bouwden het uit tot een modern en eigentijds wellnesshotel. Een plek waar gastronomie, wellness en natuur samenkomen én waar de jonge generatie nu de scepter zwaait. Dochter Liset Bom runt sinds 2017 het hotel samen met haar broer Jasper (en ouders). Karin Kreileman, sinds 2010 als Marketing & Sales Manager werkzaam bij het hotel, ging met Liset in gesprek over de toekomst van Hotel de Sterrenberg.

Hoe ging ‘t met het hotel voor de Covid-19 periode?
“Voor de Covid-19 periode liep het erg goed. We draaiden een goede winter en het vergaderseizoen ging ook weer van start. We stonden eigenlijk in de startblokken voor een nieuw, druk seizoen. En vlak voor de eerste lockdown hadden we ons zwembad volledig gerenoveerd. Nieuwe installaties, meubilair, zonneterras en infraroodsauna. Ook waren we net de nieuwe eigenaar van het stuk grond naast het hotel. We wilden daar een wellnesstuin en voedselbos van maken. Helaas belandden deze plannen door de coronamaatregelen in de ijskast.”

Wat heb je tijdens de lockdown geleerd over de markt en je product?
“Dat we een prachtig bedrijf hebben met een fantastisch team! Door de unieke mix – goed restaurant, mooie wellnessfaciliteiten, leuke kamers en een geweldige ligging – hebben we een geweldig product in handen. De lockdown periode maakte ons zelfverzekerder en we kregen ‘opnieuw’ ontzettend veel waardering voor ons bedrijf. Gasten kwamen na de lockdown vooral voor rust en kwaliteit en de verwachtingen waren hoger dan voorheen. Ook natuurlijk omdat uitjes minder vaak voorkwamen. We hebben ons product daarom naar een nog hoger niveau getild. Afgelopen zomer was allesbehalve saai!”

Hoe waren jouw verwachtingen toen we 2 juni jl. onze deuren heropenden na een lockdown periode van 11 weken?
“Ik was erg benieuwd hoe het zou gaan. Hoe de gasten zich zouden gedragen en of er logistieke problemen op ons af zouden komen. Natuurlijk moesten ook wij aanpassingen doorvoeren, maar dit losten we creatief op met z’n allen. Het ontbijtbuffet vervingen we door een à la carte ontbijt, in ons restaurant werkten we in twee shifts, we creëerden een pop-up lounge, onze grab & go in de boetiek hebben we uitgebreid en voor de wellness maakten we een tijdplanning zodat de gasten rustig en veilig konden zwemmen en ontspannen. Sommige aanpassingen verrasten ons, omdat ze ons en de gast zo goed bevallen. In tijden van crisis ga je dingen anders aanpakken en bekijken: dat biedt ook kansen. Afgelopen zomer hadden we het dus gigantisch druk, het was allesbehalve saai!”

Hoe staat de Sterrenberg er nu voor en wat zijn je plannen?
“Op dit moment zijn we volledig gesloten vanwege een aantal Covid-19 besmettingen onder het personeel. We wilden absoluut geen risico lopen op verdere verspreiding. Blijkbaar een bijzonder besluit, want de pers pikte het direct op. Voor ons was het de enige juiste oplossing. Deze lockdown(s) heeft ons laten nadenken over ons bedrijf en hoe we graag verder willen. We zien dat de wereld uit balans is; mensen willen alsmaar verder reizen, luxer leven en bijzondere ervaringen verzamelen. Hoe kunnen wij als hotel onze (ecologische) voetafdruk verkleinen? Welke invloed hebben wij met ons bedrijf? We tuigen onze plannen om een voedselbos te maken, weer op. Door gebruik te maken van verschillende gewassen draagt dat bij aan een goede biodiversiteit. Ook gaan we zuinig om met energie en proberen nóg lokaler en duurzamer in te kopen. Minder vlees/vis en meer (biologische) groenten bijvoorbeeld. Al jaren zijn wij bekroond met het gouden keurmerk van de “Green Key” (het grootste duurzaamheidskeurmerk voor de toeristische branche). Zo gebruiken we de uitdampende warmte van het zwembad om het zwembad weer te verwarmen. Een slimme verwarming/koeling op de kamers en streven wij naar het low waste principe. Daarnaast zijn wij al jaren bedrijfsambassadeur van Oxfam Novib. Zo proberen we ons steentje bij te dragen voor een betere wereld. Een belangrijk onderdeel van ons bestaansrecht is de natuur, daar moeten we zuinig op zijn. ”

Wat is volgens jou de succesformule van de Sterrenberg?
“Onze mission statement is ‘Place to wander’; je loopt als het ware in een stadje midden in de natuur. In dat stadje vind je wellness, gastronomie, rust en inspiratie. Die combinatie maakt ons hotel compleet en uniek, zeker in zijn kleinschaligheid. Dit sluit perfect aan bij het drukke bestaan waar mensen af en toe aan willen ontsnappen. Bij ons laden ze zich weer op. In juni jl. hebben wij het spannende besluit genomen door te gaan als adults only hotel. Dat bleek een schot in de roos. Het ‘nieuwe’ uitgaan is lekker uit eten gaan en in een mooi hotel verblijven.”

Wat is jouw blik op de toekomst?
“Ik denk dat onze wereld en ook wij zelf erg veranderd zijn. Mijn gevoel zegt dat het nog heel lang duurt voordat we weer een beetje teruggaan naar normaal en krijgen we vaker te maken met verscherpte of juist weer versoepelde maatregelen. Belangrijk is om daar flexibel mee om te gaan en goed op in te kunnen spelen. Samen met ons personeel hebben we laten zien dat we dit goed kunnen. Het ‘nieuwe’ uitgaan is lekker uit eten gaan en in een mooi hotel verblijven. Ik verwacht dat we daardoor een gewild product blijven. Wij gaan onszelf nog meer verbeteren en hopen daarmee de toekomst van ons hotel veilig te stellen. We zijn dus zeker hoopvol en kijken vol vertrouwen naar de toekomst.”

Lig je soms niet wakker van al die toekomstkeuzes die je moet maken?
“Bezig zijn met de toekomst vind ik juist leuk. Bijvoorbeeld dromen over hoe we de wereld een stukje groener kunnen maken, maar niet ten koste van de kwaliteit en luxe van ons product. We zijn altijd bezig om te kijken hoe we de Sterrenberg kunnen verbeteren én toekomstbestendig kunnen maken. Door die overtuiging is het niet lastig om een keuze te maken.”

Wat is jouw favoriete plek in het hotel?
“Onder de veranda op het voor terras. Lekker beschut tegen de wind en de kou. Heerlijk bij de openhaard uitkijkend over onze moestuin en druivenranken. Perfect.”

Tekst: Karin Kreileman, Hotel de Sterrenberg

Rosa Dieperink

Content marketeer

Ik zie het als een creatieve uitdaging om samen onze prachtige regio’s op de kaart te zetten en door te blijven groeien naar een (online) community waar bezoekers hun inspiratie vandaan halen. Planmatig werken, verbindingen maken en continu in ontwikkeling blijven is waar ik energie van krijg. Ik laat me graag inspireren door verhalen van anderen. Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Deel het met me!

Gerelateerde berichten

  • Ondernemen in coronatijd: Erik Kroon van SOS Events
    Nieuws

    Ondernemen in coronatijd: Erik Kroon van SOS Events

  • De Veluwe schittert in de nieuwe Gault & Millau Gids
    Persbericht

    De Veluwe schittert in de nieuwe Gault & Millau Gids

  • Ondernemen in coronatijd: Robert Wittenberg van Dudok
    Nieuws

    Ondernemen in coronatijd: Robert Wittenberg van Dudok