Nieuws

Activiteiten en resultaten Das Andere Holland in 2022

Nadat de reisbeperkingen in het voorjaar zijn opgeheven hebben we met ‘Das Andere Holland’, een project in samenwerking met de rest van Gelderland en Overijssel, succesvol campagne gedraaid in Duitsland. In de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen hebben we Duitse families, stellen en vrienden geïnspireerd tot een korte vakantie of dag bezoek in de aangrenzende Nederlandse regio’s. De verschillende online en offline uitingen zijn uitstekend ontvangen en ook de Duitse bezoekersaantallen zijn dit jaar flink gestegen! 

Alle activiteiten en resultaten van Das Andere Holland in 2022 zijn gebundeld in een infographic. Deze is hier te bekijken.

Online
In 2022 hebben we op onze online kanalen alle records verbroken! Het eerste halfjaar waren de cijfers al beter dan ooit, maar het tweede halfjaar van 2022 heeft daar nog een schepje bovenop gedaan.  Over het hele jaar zien we goede bezoekcijfers. Opvallend is de enorme stijging in de wintermaanden. Wat nog meer opvalt is de enorme stijging van het organische (59,4%) en directe verkeer (8,7%). Ook zien we dat er in 2022 meer verkeer vanuit Facebook (17,1%) is gekomen. Via betaald adverteren kwam nog eens 8% naar de website. In totaal hebben we op de website das-andere-holland.de meer dan 1,1 miljoen paginaweergaven en ruim 460.000 bezoekers ontvangen, beide zijn verdubbeld ten opzichte van 2021.

Op Facebook zijn met drie posts per week en betaalde advertenties 370.128 organische en 1.952.651 betaalde weergaven geweest met een totaal bereik van 912.227 mensen binnen de doelgroep. Daarnaast zijn er vier email-nieuwsbrieven verstuurd naar een publiek van 9.002 abonnees.

Resultaten Facebook en nieuwsbrief

Offline
In april is een Beleefkaart van Overijssel en Gelderland voor de Duitse markt, geschikt voor de doelgroep gezinnen. Op deze kaart zijn 52 partners met verblijfs- en dag recreatieve mogelijkheden in kaart gebracht. De Beleefkaart is in een oplage van 50.000 stuks verspreid bij 1000 toeristische partners in Niedersachsen en Nordhrein-Westfalen. Daarnaast is er tegelijktijdig een tweede verspreiding van het Das Andere Holland Magazine geweest waarin nogmaals 15.000 exemplaren zijn afgeleverd bij touristinfo’s, dag attracties, campings, en wachtkamers van tandartsen.

Pers & PR
Dit jaar hebben we een grote inhaalslag gemaakt met pers- en influencerreizen en zijn er 15 reisjournalisten en influencers op stap geweest in Das andere Holland. Aan de hand hiervan zijn er maar liefst 18 titels en 78 on- en offline publicaties verschenen met een potentieel bereik van 4.885.250 lezers. De focus lag dit jaar op alle doelgroepen: kidsvakanties in het voorjaar en de herfstvakantie. En jaarrond en seizoen verlengend voor culturele, avontuurlijke- en natuurtrips.

Campagnes
Via een aantal campagnes hebben we Overijssel en Gelderland als kindvriendelijke vakantieregio én aantrekkelijke dichtbij bestemming voor cultuur-, avontuur en natuurvakanties onder de aandacht gebracht. Met kwalitatief goed overnachtingsaanbod en culinaire mogelijkheden. Hier lichten we twee uit:

Met de doorlopende campagne Buitenspelen positioneert Das Andere Holland zich als aantrekkelijke en kindvriendelijke vakantieregio. In het voorjaar van 2022 zijn vier ‘kidsreporters’ weer op pad geweest en hebben ze in Niederrhein Nachrichten en NRZ verslag gedaan van een weekend in Das Andere Holland met een bereik van 900.000. Ook heeft de video-campagne gedraaid op YouTube met 719.446 weergaven en 191.749 bereik als resultaat.

Daarnaast zijn er in samenwerking met NBTC campagne-uitingen ingekocht in het voorjaar, zomer en najaar met als bereik 1.385.856. In het voorjaar hebben we voor de doelgroep families de focus gelegd op attracties en vakantieparken. Voor de doelgroep stellen hebben we de buitenbeleving met nationaal parken, fietsen en wandelen in het voorjaar op de kaart gezet. Het najaar was vooral gericht op de doelgroep vriendinnen en secundair op stellen, waarmee we ze met evenementen, cultuur en culinair naar onze regio’s hebben getrokken.

Verschillende campagne uitingen

Wil je alle activiteiten en resultaten van Das Andere Holland in 2022 nog eens nalezen? Ga dan naar deze infographic.

Gerelateerde berichten

  • BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT

    BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT

  • Toeristisch aanbod in kaart
    Onderzoek

    Toeristisch aanbod in kaart

  • Verslag Nieuwspoort: Opnieuw wordt duidelijk hoe cruciaal onze sector en een duurzame bezoekerseconomie is
    Nieuws

    Verslag Nieuwspoort: Opnieuw wordt duidelijk hoe cruciaal onze sector en een duurzame bezoekerseconomie is