Verwachting verblijfstoerisme in 2022

In de jaren voor corona steeg het aantal toeristen elk jaar aanzienlijk. In 2020 was dat uiteraard anders, toen was er landelijk een daling van gemiddeld 40% te zien. Vooral buitenlandse toeristen bleven weg en er werd voornamelijk gekozen voor bestemmingen met rust, ruimte en natuur. In Gelderland was de daling dan ook ‘slechts’ 25%. In 2021 was er een (licht) herstel van zo’n 17% te zien, zowel landelijk als in Gelderland. Voor 2022 wordt een kleine groei verwacht.

Ondanks de grilligheid van corona en nu ook inflatie en de oorlog in Oekraïne heeft NBTC getracht een voorspelling te doen van de ontwikkeling van het toerisme in 2022. De verwachting is dat het inkomend toerisme weer zal aantrekken met een groei van tussen de 50% en 90% ten opzichte van 2021. Dat is wel nog altijd een stuk minder dan in 2019. Voor de binnenlandse markt wordt een kleine daling verwacht van tussen de 0% en 7% doordat er waarschijnlijk ook weer meer Nederlanders naar het buitenland op vakantie gaan. Daarmee komt het totaal voor dit jaar 3 tot 3,8 miljoen gasten hoger uit dan in het afgelopen jaar, maar ligt dit nog 10,1 tot 10,9 miljoen lager dan in recordjaar 2019.

Als we deze verwachting doorvertalen naar Gelderland dan komt daar onderstaande grafiek uit. Historisch gezien is het aandeel binnenlandse toeristen in Gelderland altijd groot geweest. Zelfs na een forse stijging in de laatste precorona jaren was het aandeel buitenlandse toeristen altijd nog ‘slechts’ 16% (tegenover 43% landelijk). Aangezien de groei vooral in het buitenlandse aantal toeristen wordt verwacht, heeft dat dus tot gevolg dat er in Gelderland een minieme totale groei kan worden verwacht.

Een aantal factoren die, naast corona en de oorlog, invloed hebben op de ontwikkeling van het toerisme:

+ er is een grote reislust en een hoge vakantie-intentie
+ spaartegoeden zijn gegroeid
+ steeds meer protocollen en certificaten beschikbaar die reizen makkelijker maken en die de kans op (onverwachte) quarantaine verkleinen
– hoge inflatie en stijgende gas- en olieprijzen; dit leidt onder meer tot oplopende reiskosten
– lage economische groeiverwachtingen (GDP), o.a. door hoge inflatie, grote logistieke problemen en krapte op de arbeidsmarkt
– economische stress bij ondernemers en consumenten, o.a. veroorzaakt door de coronapandemie
– landen die hun grenzen (grotendeels) gesloten houden
– het internationale imago van Nederland in de wijze waarop de coronapandemie hier bestreden wordt
– zakelijke evenementen staan nog onder druk door onzekerheid over de ROI, onder meer door beperkingen (waardoor minder interactie mogelijk is) en lagere bezoekersaantallen

Naast bovenstaande factoren ziet NBTC ook nog een aantal trends die niet direct een positief of negatief effect hebben, maar waar wel rekening mee gehouden moet worden:

▪ groeiend aandeel van last-minute boekingen
▪ consumenten wensen veel flexibiliteit en willen goed geïnformeerd worden
▪ veranderend consumentengedrag: voorkeur voor travel close to home, natuurlijke (landelijke) omgevingen en activiteiten in de open lucht
▪ een trend naar langere verblijven en hogere uitgaven per verblijf

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven in onze regio's.

Gerelateerde berichten

  • Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert Bezoekers Informatie Monitor
    Persbericht

    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert Bezoekers Informatie Monitor

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?