Feiten & Cijfers

Gelderland opnieuw populair bij vakantiegangers

Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4% toegenomen. Nederlanders gaan langer op vakantie. In Gelderland was dat goed voor 17 miljoen overnachtingen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4%.

Minder binnenlandse vakanties, meer overnachtingen

Deze cijfers zijn bijzonder omdat het totaal aantal binnenlandse vakanties iets afnam, met zo’n 2,4%. In Gelderland zijn in 2018 2,1% minder vakanties geboekt. Toch zijn de cijfers positief, omdat de geboekte vakanties langer duurden en daardoor meer overnachtingen opleverden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Continu Vakantie Onderzoek.

Gelderland de meest populaire vakantieprovincie van Nederland

Gelderland blijft net als de afgelopen jaren de meest populaire vakantieprovincie van Nederland. In 2018 hielden Nederlanders bijna 1,9 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand. In 2017 stond de Veluwe nog op 1 op de ranglijst van populaire binnenlandse vakantieregio’s. De regio neemt nu de derde plaats in, na de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Door de mooie zomer van 2018 hebben de waterrijke gebieden hier mogelijk meer van geprofiteerd.

Meer uitgaven in Gelderland

Nederlanders hielden in 2018 bijna 2,9 miljoen vakanties in onze provincie. Behalve de Veluwe, zijn ook de andere Gelderse regio’s goed bezocht. Bezoekers gaven daarbij €495 miljoen uit, zo’n kleine €5 miljoen meer dan in 2017.

Meer buitenlandse toeristen naar Gelderland

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat ook buitenlandse toeristen Gelderland steeds beter weten te vinden. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen en zakelijke bezoekers steeg in de eerste 9 maanden van 2018 met 14,4% naar bijna 1,5 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De Nederlandse groei bedraagt in die periode bijna de helft (7,6%).

Rick van Zadelhoff

Strategisch marketeer

De bezoeker centraal, wat weten we van hem of haar en hoe kunnen wij er gezamenlijk voor zorgen dat we die bezoeker een zo positief mogelijke ervaring bieden. Hoe kunnen we de beste match maken tussen bezoekers en het aanbod dat we hebben, welk aanbod mist daar mogelijk nog en hoe kan dat worden gerealiseerd. Dat zijn de vragen die mij dagelijks inspireren en die ik graag samen met partners uit het gebied aan ga pakken.

Gerelateerde berichten

  • Buitenlands bezoek naar Gelderland groeit ook in 2018
    Nieuws

    Buitenlands bezoek naar Gelderland groeit ook in 2018

  • Resultaten campagne ‘Groot Gelders Avontuur’
    Feiten & Cijfers

    Resultaten campagne ‘Groot Gelders Avontuur’

Blijf op de hoogte van nieuws, artikelen en vacatures

Volg ons via LinkedIn