project

Belevingsgebieden Veluwe

Project van 1 januari 2023 t/m 31 december 2023

De Veluwe is een sterk merk, iedereen denkt meteen aan de bekende aspecten: herten, rust, ruimte, bossen, zandverstuivingen en heidevlakten. Dat willen we graag zo houden, maar we willen ook graag aandacht voor de andere aspecten van de Veluwe die de moeite waard zijn. Dat werkt immers ook spreiding van bezoekers in de hand, wat weer een positief effect heeft op de draagkracht van een gebied: de natuur wordt minder belast en de bewoners hebben een positievere houding ten opzichte van bezoekers. Bovendien kunnen we zo bezoek stimuleren aan plekken die juist nog bezoekers kunnen gebruiken.

Belevingsgebieden

Door verschillende accenten te benadrukken op de plekken waar de specifieke verhalen het best beleefbaar zijn, zijn de belevingsgebieden tot stand gekomen. Vanaf december 2018 is VisitVeluwe de verschillende gebieden langs geweest om te praten met ondernemers, stakeholders en andere betrokkenen. Vervolgens zijn er gebiedsateliers georganiseerd waarbij kansen voor samenhangende productontwikkeling, passend bij de thematiek van het belevingsgebied, in kaart zijn gebracht. Al deze informatie is geclusterd en verzameld in het Masterplan. Dit plan is goedgekeurd door de VeluweBoard waardoor er gestart kan worden met de concrete uitwerking. Dit geldt niet alleen voor nieuwe ideeën, ook bestaande ideeën rondom de gekozen thematieken kunnen versterkt worden. De volgende benamingen voor de belevingsgebieden zullen worden gehanteerd:

  • Ambachtelijke Veluwe
  • Industriële Veluwe
  • Koninklijke Veluwe
  • Pure Veluwe
  • Stille Veluwe
  • Veluwse Kust
  • Veluwezoom
  • Veluwse Natuurgeheimen
  • Veluwe Remembers
  • Veluws Verleden

Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van twee andere belevingsgebieden, namelijk: Smakelijke Veluwe en IJsselvallei. De ontwikkelingen hiervan worden momenteel onderzocht.

Hoe nu verder?

In het voorjaar van 2023 zullen er ‘Set & Go meetings’ georganiseerd worden voor stakeholders en initiatiefnemers. Tijdens deze meetings wordt er kort teruggeblikt máár vooral vooruit gekeken. Waar zit de energie en met welke concrete ideeën kan er een start gemaakt worden? Creëren van draagvlak en het enthousiasmeren staan hierbij centraal.

Om dit enthousiasme nog wat verder aan te wakkeren is er een gunningsregeling beschikbaar gesteld. Initiatiefnemers, verspreid over alle belevingsgebieden kunnen aanspraak maken op een financiële bijdrage. Dit om passend aanbodontwikkeling een zetje in de juiste richting te geven.

Informatie en nieuws

Wil je meer informatie over dit project en het laatste nieuws?
Klik hier

Hester van Dalen

Campagne marketeer

De marketingwereld verandert continu, vooral online. Als campagne marketeer gaat mijn hart daarvan sneller kloppen! Kansen spotten om onze regio’s nog beter op de kaart te zetten, dat is waar ik energie van krijg. Teamspirit is voor mij erg belangrijk en successen mogen gevierd worden!