Toename van Belgische bezoekers zet door in 2022

Na een moeilijke periode tijdens de pandemie en de bijbehorende maatregelen is het aantal Belgische verblijfsgasten in 2022 enorm toegenomen. Met een stijging van maar liefst 106% is er sprake van een indrukwekkende comeback. Deze toename is niet alleen zichtbaar op provinciaal niveau, maar ook op de Veluwe weet je de Belgische gasten weer in groten getale te vinden. Het aantal Belgische verblijfsgasten nadert het niveau van vóór de coronacrisis.

Terug van weggeweest: Traditionele piekmomenten

De traditionele piekmomenten van het voorjaar, de zomermaanden en november zijn weer helemaal terug. Opvallend is dat de toename in de gemiddelde verblijfsduur, die tijdens de epidemie werd ingezet, lijkt door te zetten. In 2022 stijgt de gemiddelde verblijfsduur zelfs naar 2.8 nachten per verblijf, terwijl werd verwacht dat deze weer zou terugkeren naar het oude niveau. Voor meer details kun je de pop-ups rechts bekijken.

Belgische bezoekers en hun favoriete reismomenten

De meeste Belgische bezoekers aan Nederland, en dus ook aan de regio, komen uit Brussel. Ze gaan het liefst op pad met hun partner en/of familieleden. Tijdens een van je vrije dagen kies je vaak voor een lang weekend of een midweek verblijf. Daarom zijn de lente, zomermaanden en november de piekperiodes voor deze bezoekers.

Veel Belgische dag-bezoekers komen naar Nederland om te ontspannen en te genieten van vakantie. Wanneer je kiest voor een verblijf, blijf je gemiddeld 3 tot 4 nachten. Een citytrip is een populaire reden voor een bezoek aan Nederland. Uit onderzoek blijkt ook dat veel Belgen meerdere keren in Nederland zijn geweest en tot wel 90% graag nog eens terugkomt.

Voorkeur voor accommodaties en activiteiten

Belgische verblijfsgasten in Nederland geven de voorkeur aan hotels/pensions, gevolgd door kamperen en bungalowparken. Een klein percentage kiest voor particulier verhuurde accommodaties via bijvoorbeeld Airbnb.

Populaire activiteiten voor Belgische bezoekers zijn winkelen, op een terrasje zitten en wandelen in de natuur of in de stad. Dit geldt zowel voor dagbezoekers als voor overnachtende gasten.

Trekpleisters voor Belgische bezoekers in Gelderland

Belgische bezoekers in Gelderland brengen vaak een bezoek aan bekende attracties. Ook muziek- en culturele evenementen trekken je aan. Tijdens je bezoek aan Gelderland bezoek je vaak één of twee musea. De meerderheid komt met de auto, terwijl sommigen een camper of kampeermiddel meenemen. Het tweede populairste vervoermiddel is de trein.

In Gelderland maak je graag gebruik van de vele wandel- en fietsroutes. Je verkent de regio ook per auto en maakt gebruik van het openbaar vervoer, zoals bussen en trams.

België: Een belangrijke markt

Met meer dan 11 miljoen inwoners staat België op de 13e plaats van Europese landen qua inwonersaantal, net na Nederland. Ongeveer 1 miljoen van deze inwoners woont in het hoofdstedelijk gewest Brussel, de regio waar de meeste Belgische bezoekers aan Nederland vandaan komen. De Belgische economie heeft, net als vele andere economieën, een flinke dip gehad in 2020. Gelukkig zit de Belgische economie nu weer in de lift, met een groei van 2,4% ten opzichte van 2021.

Hogere uitgaven en online aanwezigheid bij Belgische bezoekers

De verbeterde economische situatie in België is ook merkbaar in de gemiddelde uitgaven van Belgische bezoekers tijdens je verblijf in Nederland. Gemiddeld besteed je € 64,41 per persoon per nacht. In 25% van de gevallen boek je je bezoek één tot twee weken van tevoren.

Maar liefst 94,5% van de Belgen is online actief, wat neerkomt op ongeveer 11,3 miljoen mensen. Van deze groep maakt 85,6% gebruik van ten minste één social media platform. Het internet wordt niet alleen gebruikt voor inspiratie, maar ook om vakanties te boeken. Maar liefst 5,9 miljoen Belgen zoeken online naar informatie over locaties, vakanties en reizen.

Online marketing voor de Belgische doelgroep

Wanneer je je wilt richten op de Belgische markt, zijn er een aantal kenmerken waar je rekening mee moet houden. Zo is Nationaal Park de Hoge Veluwe populair om online naar te zoeken. Ook Thermen Bussloo en Paleis ’t Loo worden vaak genoemd als specifieke bezoeklocaties waar Belgische bezoekers meer informatie over zoeken. Bepaalde zoekwoorden zoals camping, hotel en restaurant in combinatie met steden als Arnhem en Nijmegen komen vaak voor in het zoekverkeer.

Meer informatie?

Bekijk voor meer details de slider over de Belgische bezoekers. Benieuwd naar meer informatie over de Duitse of Belgische bezoekers aan Gelderland? Voor alle drie de markten is er meer informatie beschikbaar onderaan de volgende pagina’s:

Veluwe

Arnhem Nijmegen

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • Herfstcampagne op de Vlaamse markt
    Nieuws

    Herfstcampagne op de Vlaamse markt

  • Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen

    Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen