Drukteradar en Monitor

Druktetool voor een beter bestemmingsmanagement

Wij lanceerden de ‘drukteradar’, een vervolg op de internationale, prijswinnende monitor bezoekersdrukte uit 2020. Ook de provincie Gelderland heeft een druktemonitor Gelderland. Wij geloven dat inzicht in druk­te en inzicht in de bezoeker geen tijdelijke behoefte is, maar een be­langrijke stap in een betere spreiding van bezoek op jouw locatie en in de vrije tijd en ruimte in onze mooie regio. Hiermee zijn de drukteradar en druktemonitor een belangrijk middel binnen bestemmingsmanagement.

Wat zijn de drukteradar en druktemonitor?
De verwachting is dat veel Nederlanders de zomerperiode in eigen land doorbrengen en dat het op bepaalde toeristische plekken in onze regio (te) druk gaat worden. Dat zal met name het geval zijn op openbare plekken waar gerecreëerd wordt, zoals recreatiegebieden en binnensteden. De drukteradar en druktemonitor bieden de inwoner en bezoeker van onze regio’s, op een laagdrempelige manier, inzicht in drukte en in alternatieve locaties om de drukte te kunnen ontlopen.

De druktetools zijn online te vinden op websites van toeristische ondernemers, mediapartners zoals de Stentor, De Gelderlander en Omroep Gelderland en natuurlijk onze eigen toeristische kanalen. Daarnaast start 5 juli een campagne om de drukteradar te promoten onder inwoners en bezoekers van onze regio.

Waarom een drukteradar en een druktemonitor?
Zowel de provincie Gelderland als wijzelf hadden de ambitie om vervolg te geven aan de monitor bezoekersdrukte uit 2020. Wij zijn, in nauw en constructief overleg met de provincie Gelderland, gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat onze producten naast elkaar kunnen bestaan. De provincie Gelderland heeft ons gevraagd om, naast onze eigen drukteradar, ook de distributie van hun druktemonitor Gelderland op te pakken.

Vraag de drukteradar of druktemonitor aan

Het is ook mogelijk om de drukteradar of de druktemonitor op jouw communicatiekanalen te ontsluiten.

Meld je aan

Hoe komen wij aan deze data?

We werken zoveel mogelijk met digitale databronnen. Zo is de drukteradar betrouwbaar en actueel. Hiervoor werken we samen met datapartner Resono voor het in kaart brengen van drukte. Deze data is gebaseerd op anonieme locatiegegevens van app gebruikers, die toestemming hebben gegeven om hun locatie data te delen. Deze data is op geen enkele manier – niet direct, maar ook niet indirect – te herleiden tot een natuurlijk persoon.

Deze digitale data vullen wij aan met metingen van experts uit het veld, zoals van Paleis Het Loo en Uiterwaarde. Wij verwachten tussen de 150 en 200 locaties te plaatsen. En daar zijn wij erg blij mee, dit komt ten goede van de kwaliteit van de drukteradar.

We hebben deze en de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet.

Ga naar FAQ

Dashboard voor partners

De drukteradar is een product voor consumenten om te zien hoe druk het ergens is (of wordt). Maar we willen graag meer inzicht in bezoek. Waarom is het ergens wel of niet druk? Wie zijn die bezoekers? Welke maatregelen en communicatie zijn effectief in het sturen? Et cetera. Aan de achterkant ontwikkelen wij daarom een dashboard, dat meer kennis en inzicht biedt aan o.a. natuurbeheerders, gemeenten en toeristische ondernemers in:
• Het aantal bezoekers over een periode;
• bezoeken verdeeld per uur over de dag;
• cross-visits met andere locaties;
• herkomst van de bezoekers;
• leefstijlen van de bezoekers.

De komende jaren verrijken we deze data verder met bijvoorbeeld voorspellingen, de weersverwachting en trends. Op deze manier weten we steeds beter wie de bezoeker is, wat zijn wensen zijn en welke vrijetijdsbesteding hij heeft. En daar kan jij weer gebruik van maken, bijvoorbeeld voor commerciële kansen en de inzet van je marketingcommunicatie.

Vragen?

Voor vragen over de drukteradar kan je terecht bij onze accountmanagers of PR adviseurs.

Ga naar contact

Drukteradar in de media

De drukteradar komt regelmatig in de media. Houd onze LinkedIn pagina in de gaten.