Nieuws

Het Nederlands Bakkerijmuseum is verkozen tot leukste uitje van Gelderland

Het Nederlands Bakkerijmuseum dit jaar door de leden van de ANWB verkozen tot het ‘Leukste uitje van Gelderland’. Een fantastische prestatie voor dit leuke museum in Hattem en een mooi voorbeeld van een Veluws succesverhaal. Ik ging met directeur Fred Voskuil in gesprek over het winnen van deze fantastische prijs en de gevolgen hiervan voor de organisatie.

Waardering
‘De prijs is een enorme waardering voor de inzet én het enthousiasme van de ruim veertig medewerkers die zich bijna dagelijks met hart en ziel inzetten voor het museum’ zegt Fred. De klantvriendelijkheid van het personeel, de vele activiteiten en de prijs/kwaliteitsverhouding zijn onderdelen waar het museum volgens de 63.000 stemmers in uitblinkt. Het rapportcijfer van een 9,2 gemiddeld is veel hoger dan zowel het nationale als het Gelderse gemiddelde.

Het winnen van deze prijs betekent dat het Nederlands Bakkerijmuseum meegaat in de marketingactiviteiten van de ANWB. Fred: ‘Dit zorgt voor een enorme boost in de exposure en naamsbekendheid van het museum. Het Bakkerijmuseum onderscheidt zich van andere musea door de bezoekers zelf te laten bakken en een bezoek aan het museum tot een echte beleving te maken’. Jong en oud wandelt hier door de geschiedenis van brood en banket en neemt een kijkje achter de schermen in de moderne bakkerij.

Fred geeft aan dat de kracht van het museum zit in het groots durven denken. ‘We zijn een vrij klein museum, maar we zien onszelf niet als het kleine museum dat het opneemt tegen de grote attracties in Gelderland. We werken met ons team als een familie samen en laten ons niet beperken door de kleinschaligheid. Ik denk dat dat onze kracht is.’

Klaar voor de toekomst
In 2018 werd het Bakkerijmuseum voor het eerste genomineerd en won toen zilver in de verkiezing. Nu het museum in 2019 goud heeft gewonnen is Fred met zijn collega’s druk bezig om de kwaliteit van het museumbezoek te blijven waarborgen voor de bezoekers. ‘Het winnen van deze prijs schept een bepaalde verwachting bij je bezoekers’, zegt hij, ‘Hierdoor is het verrassingseffect wat minder. Gasten komen van steeds verder weg naar ons museum en we moeten ervoor zorgen dat het de moeite waard blijft om te komen’. Fred merkt dat het stroomlijnen van de bezoekers lastiger wordt door de snelle toename. De historische gebouwen waarin het museum gevestigd is zijn niet gemaakt om zoveel bezoekers te ontvangen. ‘De grens van het succes is op dit moment de ruimte die we hebben. De romantiek van het karakteristieke museum is ook haar charme. We onderzoeken mogelijkheden om een moderniseringsslag te maken, zonder deze charme te verliezen’.

Daarnaast biedt de branche van het museum veel mogelijkheden tot ontwikkelingen. Fred denkt erover na om de ontwikkelingen in de huidige bakkerswereld meer naar voren te laten komen in het museum, zoals de industriële bakkerij. Daarnaast is de culturele invloed op bakkerijen heel bijzonder, het houdt immers niet op bij de Nederlandse grens. Fred: ‘In het verleden kwamen invloeden uit Frankrijk, en nu is de Turkse invloed aanwezig, dit zou ik graag willen laten zien’. Wel houdt het museum vast aan de plaatselijke ambacht en de tradities. Iedere zaterdagochtend wordt er brood gebakken en er worden verschillende demonstraties en activiteiten georganiseerd waarin de geschiedenis naar voren komt.

Samenwerkingen
Fred geeft aan dat lokale samenwerkingen erg belangrijk zijn voor succes. Het toeristisch informatiepunt Ronduit Hattem is erg belangrijk voor de promotie en ontwikkeling van Hattem. ‘Zij hebben, mede door de mooie evenementen, Hattem echt weer op de kaart gezet bij de bezoeker’, stelt Fred. VisitVeluwe maakt daarbij de combinatie met de Hanzesteden en de bijzondere combinatie van natuur en cultuur in de omgeving.

Gerelateerde berichten

  • Lancering Veluwse Hanzestories – Een tijdreis op de fiets en te voet
    Nieuws

    Lancering Veluwse Hanzestories – Een tijdreis op de fiets en te voet

  • Nieuwe drukwerken in 2024
    Nieuws

    Nieuwe drukwerken in 2024

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’