Onderzoek

Food Tourism

‘Lekker’ op vakantie!
Vakantiegedrag verandert door de jaren heen en dat houden we natuurlijk goed in de gaten. Een van de belangrijkste huidige trends is ‘Food Tourism’. Hierbij gaat het om verschillende belevingen op het gebied van eten en drinken, zoals bijvoorbeeld het eten van streekproducten, bezoeken van een food festival of het fietsen van culinaire route.

Hierover is nog niet veel bekend. Dus de hoogste tijd om er eens dieper in te duiken. Trends & Tourism deed in opdracht van o.a. VisitVeluwe onderzoek naar het belang van deze trend op de Nederlandse vakantie- en vrijetijdsmarkt.

Belang van eten/drinken bij keuze van de vakantiebestemming
Voor 85% van de ondervraagde Nederlanders is eten/drinken een belangrijk aspect tijdens de vakantie! Maar interessant is om te weten of het dusdanig belangrijk is dat het ook de bestemmingskeuze bepaalt. En dat blijkt voor een groot deel zo te zijn. Liefst 6 op de 10 Nederlanders geeft aan dat eten/drinken een van de redenen is bij de keuze van de bestemming. Voor 16% is het zelfs zeer belangrijk.

Als we daar nog iets verder induiken, dan zien we dat met name jongeren (18-34 jaar) en hoger opgeleiden eten/drinken belangrijk vinden en hun bestemmingskeuze hier (mede) door laten bepalen.

15% van de Nederlanders heeft zelfs wel eens een vakantie ondernomen die (grotendeels of volledig) in het teken staat van culinaire activiteiten. Een derde vindt het aantrekkelijk om ooit een culinaire vakantie te ondernemen. Het kan dus zeer interessant zijn om hier iets mee te gaan doen.

Welke activiteiten zijn aantrekkelijk?
Als we kijken naar welke culinaire activiteiten Nederlanders interessant vinden om te ondernemen op vakantie komen daar met name het eten van streekgerechten in een restaurant, bezoek van een lokale markt met streekproducten en het kopen van streekproducten naar voren. Meer dan de helft van de personen zou deze top 3 van activiteiten willen ondernemen.

Welke activiteiten worden ondernomen?
Bovenstaand zagen we wat Nederlanders aantrekkelijk vinden, maar wat ondernemen ze ook daadwerkelijk? Hieronder zie je welke activiteiten vakantiegangers tijdens een binnenlandse vakantie in de afgelopen 3 jaar ondernomen hebben.

Culinair Imago
Waar denken mensen aan bij de Veluwe als het gaat om food tourism? Dan gaat het vooral om ‘Wild’. Een op de drie mensen noemt dit als associatie. Op hele grote afstand komen vervolgens ‘pannenkoeken’ en ‘jam’, maar dan hebben we het al over percentages rond de 5%.

4 op de 10 mensen vinden eten & drinken een sterk punt van de Veluwe. Opvallend hierbij is dat er een groot verschil zit tussen personen die de Veluwe al eens bezocht hebben en personen die geen bezoek aan de Veluwe hebben gebracht. Zie hieronder. Dit effect zien we overigens ook bij andere regio’s en is dus niet uniek voor de Veluwe. Ten opzichte van andere regio’s binnen Nederland zit de Veluwe in de middenmoot. Daar valt eventueel nog wat te winnen.

Nederland als geheel staat er goed op qua lokale keuken. Alleen Italië scoort beter op aantrekkelijkheid. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de Nederlandse vakantieganger.

Doelgroep
Mocht je interesse hebben om (meer) op food tourism in te zetten, dan lijken de jongeren en de hogeropgeleiden het meest kansrijk. Zo goed als overal zien we dat die 2 groepen de meeste interesse en enthousiasme voor culinaire activiteiten hebben. Binnen de leefstijlen van SAMR zou de avontuurzoeker interessant kunnen zijn. Zeker als het gaat om nieuwe dingen, want dit is ook vaak de groep ‘early adopters’.

Bij de mensen die geïnteresseerd zijn in een culinaire vakantie, een vakantie waarbij het eten &drinken (grotendeels) centraal staat dus, is het wellicht nog aardig om te weten dat driekwart een dergelijke vakantie liefst zelf organiseert. Een kwart daarentegen schakelt liever een touroperator in. Voor de personen die hun vakantie iets breder willen maken is een combinatie met andere activiteiten en dan met name fietsen/wandelen/natuur kansrijk. Ruim een derde vindt een combinatie met eten & drinken aantrekkelijk. Ook combinaties met muziek vindt men interessant.

Welke media inzetten?
Waar zoeken mensen naar informatie en halen ze inspiratie over dit onderwerp? Van verschillende media met informatie over eten en drinken worden culinaire magazines (daar horen oa de magazines van supermarkten bij), websites en kookprogramma’s op tv het meest gebruikt.

Op social media volgt bijna een op de vijf een account dat bericht over eten en drinken. Dat is voornamelijk om inspiratie voor recepten op te doen, maar 15% geeft aan dit ook te doen inspiratie voor vakanties en dagjes uit te krijgen.

 

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven op de Veluwe.

Gerelateerde berichten

  • Buitenlands bezoek naar Gelderland groeit ook in 2018
    Feiten & Cijfers

    Buitenlands bezoek naar Gelderland groeit ook in 2018

  • Campagne “Gelderse streken” zorgt voor meer bekendheid en meer bezoek
    Nieuws

    Campagne “Gelderse streken” zorgt voor meer bekendheid en meer bezoek

Volg ons

Via LinkedIn