Tips & Tricks

Zichtbaarheid van je bedrijf via Google (in coronatijd)

Je maakt vast al gebruik van Google Mijn Bedrijf. Hiermee zorg je voor de vindbaarheid van jouw organisatie in de rechterkolom van Google en via local search. Is deze volledig ingericht en maak je hier optimaal gebruik van? Heb je deze aangepast aan de actuele situatie? We geven een aantal optimalisatietips en tips hoe je in de tijden van de coronacrisis je vermelding het beste kunt aanpassen.

Zorg voor een volledig profiel

De basis is het presenteren van je NAW-gegevens, openingstijden en je website-URL. Loop ook alle andere velden eens door om een zo volledig mogelijk profiel te hebben. Hoe meer je hebt ingevuld, hoe beter je vindbaarheid. Bij de beschrijving kun je een korte, inspirerende en relevante omschrijving toevoegen. Voeg een aantal foto’s toe die een goed beeld geven van je bedrijf. Zorg dat het inspirerende foto’s zijn – dus liever van een gezellig, vol restaurant, dan een leeg restaurant. Denk in ieder geval aan een omslagfoto, foto van het interieur en de buitenkant. Heb je een video? Voeg die dan zeker toe! Wil je bezoekers nog een betere indruk geven? Met Google 360 graden street view kun je een virtuele rondleiding geven. Voeg ook je menu of services toe, indien relevant.

Blijf in contact met je bezoekers

Bezoekers kunnen reviews en foto’s plaatsen en vragen stellen. Zorg dat je hiervan meldingen ontvangt en reageer hier altijd zo snel mogelijk op. Ook op reviews, zowel negatieve als positieve, is het goed altijd een reactie te sturen. Laat mensen weten dat je het waardeert dat ze de tijd nemen om een review te plaatsen. Geef net zoveel (of zelfs meer) aandacht aan de positieve als de negatieve reviews. Via je account kun je een link naar een reviewformulier downloaden. Deel dit op je website en vraag mensen reviews te plaatsen. Hoe meer (positieve) reviews en dus sterren op Google, hoe meer mensen geneigd zijn je bedrijf te bezoeken.

Houd je vermelding actueel

Via Google Mijn Bedrijf kun je berichten posten, die direct in de zoekresultaten van Google zichtbaar zijn. De berichten zijn zeven dagen zichtbaar in Google zelf, daarna moeten bezoekers eerst op een link klikken om je posts te kunnen zien.  Verhoog de bekendheid van evenementen door deze toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf. Het evenement verdwijnt automatisch als de datum voorbij is. Ook aanbiedingen en producten kun je toevoegen. Hoe completer, hoe groter je vindbaarheid.

Informeer over de mogelijkheden tijdens Corona

Je bedrijf is wellicht gesloten, of er zijn andere dingen veranderd. Google heeft verschillende functies toegevoegd zodat jij bezoekers goed kunt informeren over de actuele situatie. Via de functie ‘posts’ kun je speciale Covid-19-updates toevoegen. Als je deze functie gebruikt, krijg je voorrang en staat de melding bovenaan bij je vermelding op Google. Heb je een restaurant, zorg dan dat je functies als bezorging of afhalen duidelijk toevoegt.

Kortom: zorg voor een complete vermelding. Ga snel naar je account op Google Mijn Bedrijf en loop alle functies door. Heb je nog vragen? Bezoek dan het Helpcentrum van Google.

Meike Maas

Community marketeer

Iedere dag ga ik op zoek naar de leukste uitjes in onze prachtige regio. Samen met influencers en onze social volgers deel ik deze tips om relevante doelgroepen te inspireren voor hun dagje uit of overnachting. Voor het beste resultaat blijf ik continu op de hoogte van de (social) ontwikkelingen. Heb je ook tips te delen of wil je ze juist ontvangen? Sluit je aan bij onze community!

Gerelateerde berichten

  • 5 Tips om je lokale online vindbaarheid te verbeteren
    Tips & Tricks

    5 Tips om je lokale online vindbaarheid te verbeteren

  • 5 tips voor beginners met Google Ads in de toeristisch-recreatieve sector
    Tips & Tricks

    5 tips voor beginners met Google Ads in de toeristisch-recreatieve sector

  • Dit betekent voice search voor jouw SEO
    Tips & Tricks

    Dit betekent voice search voor jouw SEO