Meivakantie 2023 in cijfers

De Meivakantie zit er weer op. Een groot deel van Nederland is in binnen- en buitenland op reis geweest. Wat is de impact geweest op het bezoek aan de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen? Ik heb de meivakantie 2023 vergeleken met de meivakantie 2022 om te zien hoe het bezoek dit jaar is verlopen.

Visitor Data Monitor

Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties. Deze tool is ook voor de inzichten in dit artikel gebruikt.

Voor de inzichten wordt er gekeken naar meer dan 70 verschillende locaties die verspreid liggen over de drie regio’s. Deze zijn vervolgens in drie categorieën ingedeeld; attracties, binnensteden, natuurgebieden.

Bezoekeraantallen

Vergelijken we de bezoekersaantallen tijdens de meivakantie dit jaar met dezelfde vakantie in 2022 is er een verschil te herkennen. Zo hebben attracties 17% minder bezoekers ontvangen. De binnensteden zagen een daling van 18% en het bezoek aan de natuur nam met 2% af. De verklaring hiervoor is dat er begin 2022 nog Corona maatregelen van toepassing waren. Deze waren gedurende de meivakantie 2022 niet meer van toepassing. Dit zorgde voor een (extra) grote groep vakantiegangers. Sinds die meivakantie 2022 is het bezoek weer meer verspreid over alle (school)vakanties.

Leefstijlen

In samenwerking met acht provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Zie voor meer informatie de doelgroepenmodel: Leefstijlen pagina.

Via de Visitor Data Monitor hebben we inzicht in welke leefstijl de 70 locaties in welke mate bezoekt. Voor de meivakantie is een 2022 vergeleken met de meivakantie in 2023. De levert de volgende stijging/daling op:

 Avontuur PlezierHarmonieVerbindingRustInzichtStijl
Attractie– 14,8%– 18,3%+ 12%+ 9,9%+ 2,7%– 2,2%+ 18,4%
Binnensteden+ 6,3%– 1,6%+ 0.7%– 1,2%– 1,8%– 1,9%+ 2,0%
Natuur– 4,8%+ 4,6%+ 1,3%– 1,3%+13,6%– 6,9%– 6,4%

Wat opvalt is dat er met name meer Stijl– en Harmoniezoekers in de meivakantie van 2023 naar de regio zijn gekomen. De Avontuur– en Plezierzoekers lijken juist meer thuis te zijn gebleven dit jaar. De Rustzoeker gebruikt de vakantieperiode om de natuur in te trekken.

Herkomst

Verreweg de meeste toeristische en recreatieve dag-bezoekers in de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen wonen ook zelf in de provincie Gelderland. Ditzelfde geldt tijdens de meivakantie 2023. De meeste bezoekers komen nog steeds uit de provincie Gelderland maar het aandeel is dit jaar voor de binnensteden (-11,5%) en natuur (-11,2%) lager. Dit betekent dat er meer bezoekers van buiten Gelderland de attracties, binnensteden en natuurgebieden weten te vinden. Dit zijn voornamelijk bezoekers uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Drukste dagen

Er is altijd een dag in de vakantie die het meest populair is. De dag waarop de meeste mensen op pad zijn. Volgen we dezelfde indeling van attracties, binnensteden en natuurgebieden dan waren dit de drukste dagen:

  • Attractie: zondag / 30-04-2023
  • Binnensteden: vrijdag / 05-05-2023, Bevrijdingsdag
  • Natuurgebieden: zondag / 30-04-2023

Drukste momenten

Trekken we dit door naar de piekmomenten per dag van de week dan zijn er grote verschillen te zien. Zo liggen de drukste momenten voor de attracties door de week veelal in de ochtend. Voor de binnensteden en natuurgebieden geldt dat deze voornamelijk in de middag druk bezocht zijn. Kijken we naar de weekenden zie je dat op zaterdag de piek om tussen 10:00 en 11:00 ligt. Op zondag is dit voor de attracties en natuurgebieden 10:00 en voor de binnensteden om 12:00. Wat verder opvalt is dat er op maandag om 18:00 een extra druk moment was voor de natuurgebieden. Een mooi sportmoment om na het werk even een frisse neus halen.

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • Herfstcampagne op de Vlaamse markt
    Nieuws

    Herfstcampagne op de Vlaamse markt

  • Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen

    Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen