Krokusvakantie 2023 in cijfers

De Krokusvakantie zit er weer op. Een groot deel van Nederland heeft carnaval gevierd een ander deel is in binnen- en buitenland op reis geweest. Wat is de impact geweest op het bezoek aan de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen? Ik heb de vakantieperiode 18-02-23 t/m 05-03-23 vergeleken met 28-01-23 t/m 12-02-23 om te zien hoeveel bezoekers we extra mochten ontvangen in de regio.

Visitor Data Monitor

Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties. Deze tool is ook voor de inzichten in dit artikel gebruikt.

Voor de inzichten wordt er gekeken naar meer dan 70 verschillende locaties die verspreid liggen over de drie regio’s. Deze zijn vervolgens in drie categorieën ingedeeld; attracties, binnensteden, natuurgebieden.

Bezoekeraantallen

Vergelijken we de bezoekersaantallen tijdens de vakantie en de weken ervoor is er een duidelijk verschil te herkennen. Zo hebben attracties 134% meer bezoekers ontvangen. De binnensteden zagen een groei van 58% en het bezoek aan de natuur nam met 83% toe.

Leefstijlen

In samenwerking met acht provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Zie voor meer informatie de doelgroepenmodel: Leefstijlen pagina.

Via de Visitor Data Monitor hebben we inzicht in welke leefstijl de 70 locaties in welke mate bezoekt. Voor de voorjaarsvakantie zie je vervolgens verschil tussen wat de ‘reguliere’ verdeling van de leefstijlgroepen is en wat het tijdens vakantie is.

 Avontuur PlezierHarmonieVerbindingRustInzichtStijl
Attractie+18,8%-0,5%+1,6%-7,1%-2,3%-5,0%+1,3%
Binnensteden+6,3%+2,3%-3,6%-1,7%+0,5%-1,3%-0,9%
Natuur+1,1%-4,6%+0,4%-3,9%+5,4%-0,8%+1,7%

Wat opvalt is dan met name de Avontuurzoekers groep flink toeneemt tijdens vakantie. Ook de Stijlzoekers gaan meer op pad in de krokusvakantie. De Verbinding– en Inzichtzoekers lijken juist meer thuis te blijven. Rustzoeker gebruiken de vakantieperiode om de natuur in te trekken.

Herkomst

Verreweg de meeste toeristische en recreatieve dagbezoekers in de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen wonen ook zelf in de provincie Gelderland. Geldt ditzelfde ook tijdens de voorjaarsvakantie? Het antwoord is; ja. De meeste bezoekers komen nog steeds uit de provincie Gelderland maar het aandeel gaat wel degelijk omlaag. Dit betekent dat er meer bezoekers van buiten Gelderland de attracties, binnensteden en natuurgebieden weten te vinden. Dit zijn voornamelijk bezoekers uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Drukste dagen

Er is altijd een dag in de vakantie die het meest populair is. De dag waarop de meeste mensen op pad zijn. Volgen we dezelfde indeling van attracties, binnensteden en natuurgebieden dan waren dit de drukste dagen:

  • Attractie: zondag / 26-02-23
  • Binnensteden: zaterdag / 25-02-23
  • Natuurgebieden: zondag / 26-02-23

Drukste momenten

Trekken we dit door naar de piekmomenten per dag van de week dan zijn er grote verschillen te zien. Zo liggen de drukste momenten voor de attracties door de week veelal in de ochtend. Voor de binnensteden en natuurgebieden geldt dat deze voornamelijk in de middag druk bezocht zijn. Kijken we naar de weekenden zie je dat op zaterdag de piek om 11:00 ligt. Op zondag is dit een uur later om 12:00. Wat verder opvalt is dat er op vrijdag om 18:00 een extra druk moment was voor de binnensteden. Waarschijnlijk voor een bezoek aan de horeca. Voor de natuur is maandag om 18:00 een extra piek te zien. Een mooi sportmoment later op de dag, even een frisse neus halen.

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Drukte weten? Drukte meten!
    Nieuws

    Drukte weten? Drukte meten!

  • Herfstcampagne op de Vlaamse markt
    Nieuws

    Herfstcampagne op de Vlaamse markt

  • Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen

    Succesvolle zomer vol Veluwse buitenvoorstellingen