Nieuws

Onderzoek wijst uit: spreiden werkt!

Uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas), NBTC, MarketingOost en Travel with Zoey blijkt dat bezoekers zich laten spreiden door informatie. Ofwel, mensen zijn te verleiden tot bezoek aan andere (minder drukke) locaties. Het feit dat ‘spreiden werkt’ is goed nieuws voor de toeristische sector, die in haar Perspectief 2030 ‘spreiden door verleiden’ als belangrijk speerpunt heeft opgenomen.

Informatie die bezoekers krijgen (bijv. via een app, website of chatbot) beïnvloedt hun gedrag in sterke mate. Ze reageren op digitale aanbevelingssystemen zo blijkt uit het onderzoek, waarvoor verblijfsgasten van tien verschillende vakantieparken in Overijssel intensief werden gevolgd. Zij deden voor, tijdens en na hun vakantie verslag van hun vakantie-ervaring, -waardering en hun levenskwaliteit. En mensen bleken niet alleen te sturen, maar de groep met mensen die niet naar de hotspots gestuurd werden, hadden een net zo leuke vakantie. Bezoek aan minder bekende hotspots leidt dus niet tot minder goede vakantie-ervaringen.

Ook wij zien dat bezoekers zich laten verleiden om naar andere plekken dan de bekende highlights te gaan. Dit doen we bijvoorbeeld met de Drukteradar, een tool die bezoekers van de regio helpt de drukte te ontwijken; die inzicht geeft in de plekken waar zij rust kunnen ervaren. Uit onderzoek onder de gebruikers bleek dat maar liefst 88 procent hun plannen aanpaste als een locatie als (te) druk werd getoond. Tijdens corona werd deze tool door vakantieparken en campings ingezet om bezoekers te informeren.

Maar ook nu – na de pandemie – is er behoefte aan tools als de drukteradar. Het belang van ontspanning en (actieve) recreatie wordt steeds belangrijker in een wereld die voor veel mensen snel, druk en gehaast voelt. We kunnen en willen ons vaker onttrekken aan die druk(te) en gaan daarom meer en vaker recreëren, er een paar dagen tussenuit of vakantievieren. De verwachting is dus dat de druk op ruimte voor recreatie de komende jaren flink zal toenemen.

Dat biedt behalve uitdagingen ook kansen. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft als doel om een goede balans tussen bezoeker, natuur, inwoners en ondernemers te bewerkstelligen. Daarvoor verzamelen we veel data over drukte en bezoekersstromen, maar ook over wie die mensen zijn en waar ze vandaan komen bijvoorbeeld. Hier kunnen belangrijke nieuwe inzichten uitgehaald worden die helpen bij spreiding in tijd en ruimte. Niet alleen voor onszelf, maar vooral ook voor partners. Dit noemen we bestemmingsmanagement.

Wat we doen op dit gebied en wat jij kunt doen, behandelen we in twee volgende artikelen. Houd dus de website of onze partnerupdates in de gaten!

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven in onze regio's.