Nieuws

Nieuwe samenwerking van ruim 40 kastelen feestelijk gelanceerd

Met het doorprikken van enkele honderden ballonnen, in de drie kleuren van de vlag van Gelderland, gaven Gedeputeerde Bea Schouten en adjunct-directeur Hanneline Oosting van RBT KAN, op 5 maart bij Kasteel Middachten, het startschot voor een drie jaar durende samenwerking. Ruim veertig kastelen in de Gelderse streken bundelen hun krachten om meer toeristen naar de Gelderse streken te trekken. De drie Regionale Bureaus voor Toerisme zorgen voor de coördinatie en promotie.

De kastelen bevinden zich in alle Gelderse streken, van Poederoijen in het Rivierenland tot Laren in de Achterhoek en van Harderwijk op de Veluwe tot Wijchen in het Rijk van Nijmegen. Wie één van de locaties bezoekt kan de directe omgeving ook verkennen aan de hand van een mooie fiets- of wandelroute. Alle kastelen, buitenplaatsen en landgoederen worden gepresenteerd op geldersestreken.nl/macht-en-pracht.

Macht en Pracht

Zeg je ‘geschiedenis van Gelderland’, dan zeg je ‘kastelen’. Want op al deze locaties is de geschiedenis van Gelderland gemaakt, bevochten en geconserveerd. In de roemrijke burchten aan de rivieren werden de grenzen van Gelre verdedigd. In de lommerrijke buitenplaatsen van de rijke 18e-eeuwse burgerij en landadel in Gelders Arcadië, werd genoten van de rust en de schoonheid van de omgeving. Anno nu geniet je van indrukwekkende kasteelmusea met waardevolle kunstcollecties. Kortom, hier geniet je van ‘Macht en Pracht’ in de Gelderse streken.

Niet alleen de Nederlander, maar ook Duitsers en Belgen, worden met de nieuwe promotiecampagne uitgenodigd een bezoek te brengen aan één of meerdere deelnemende kastelen. En niet alleen om een kasteelmuseum te bezoeken of een kasteeltuin met landgoed te bekijken, maar ook om te overnachten in een kasteelhotel en te eten in een heus kasteelrestaurant. ‘We hebben honderden kastelen en landhuizen in Gelderland, ze zitten echt in ons dna. Ze vertellen een spannende bijzondere geschiedenis. Met deze nieuwe samenwerking kunnen we die verhalen nog beter promoten.’ Aldus Gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland.

Campagne

Hanneline Oosting: “Onze Macht & Pracht campagne is een provinciale doorvertaling van de internationale mediacampagne “Castles and country houses” van het NBTC. Op onze kanalen zal Macht & Pracht een centrale plek krijgen. Ieder deelnemend kasteel krijgt een eigen presentatie met fraai fotomateriaal en goede teksten. Daarbij zijn telkens de bezoekmogelijkheden, de wandel- of fietsroutes plus kaartmateriaal, aangegeven. Met behulp van video’s wordt de sfeer van de locatie en zijn omgeving weergegeven. Daarnaast gaan we bezoekers vragen hun ervaringen met ons te delen, wat op zijn beurt weer als inspiratie kan dienen voor volgende toeristen die in eerder gezette voetstappen willen treden”. De Gelderse Bureaus voor Toerisme zetten hun activiteiten in eerste instantie in op de Nederlandse markt. Voor latere bewerking van de Duitse en Belgische markt, werken zij samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Samenwerking

De samenwerking is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van verschillende gemeenten, de provincie Gelderland en het Prins Bernhard Cultuurfonds. De feestelijke lancering vond plaats op 5 maart 2018 bij Kasteel Middachten in De Steeg.

Erwin Akkerman

Projectmanager

In mijn functie als projectmanager zoek ik steeds weer nieuwe kansen om de regio sterker op de kaart te zetten. Ik luister graag naar de wensen en behoeften van ondernemers en overheden. En bouw graag met elkaar aan mooie, nieuwe producten. Heldere doelen, zakelijke werkafspraken en gedegen planningen zijn voor mij basisvoorwaarden voor de uitvoering van mijn werk.

Gerelateerde berichten

  • Nieuwe drukwerken in 2024
    Nieuws

    Nieuwe drukwerken in 2024

  • Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’
    Nieuws

    Aftrap Gelderse streken campagne 2024 ‘Hier beginnen je mooiste verhalen’

  • Themacampagnes vol inspiratie; we hebben ruim 3,1 miljoen mensen bereikt

    Themacampagnes vol inspiratie; we hebben ruim 3,1 miljoen mensen bereikt