Tips & Tricks

Hoe zet je social media efficiënt in voor jouw organisatie in 2022?

Als je iets met social media wil, maar je weet niet wat, dan kunnen de mogelijkheden eindeloos lijken. Ga er eens een middagje voor zitten en werk een goed plan uit. Hoe wil en ga je opvallen tussen de berichtenstroom? Het belangrijkste? Kies het juiste kanaal, de juiste doelgroep, het beste moment, zorg voor een passende post en analyseer achteraf de resultaten. Hierbij een aantal tips.

  1. Kies het juiste kanaal

De nieuwe cijfers van het social media gebruik in Nederland zijn weer uit. In dit jaarlijkse Nederlandse trendonderzoek van Newcom komt naar voren dat het kanaal TikTok de grootste groei, met maar liefst 75%, laat zien: in totaal 3 miljoen gebruikers. Onder Instagram, WhatsApp, Facebook, YouTube en LinkedIn laat Instagram de grootste procentuele groei zien: 11% (6,6 miljoen gebruikers). Het WhatsApp en Facebook gebruik blijft vrijwel gelijk. WhatsApp groeide van 12,4 naar 12,5 miljoen gebruikers, Facebook daalde wederom, als enige kanaal, van 10,4 naar 10,3 miljoen gebruikers. De daling van het Facebook gebruik wordt vooral veroorzaakt door het afnemend gebruik onder 20-29 jarigen. Bij LinkedIn bewoog de teller niet ten opzichte van vorig jaar (5 miljoen gebruikers). YouTube en Pinterest groeien door: YouTube van 9,1 naar 9,3 miljoen (2%) en Pinterest van 3,9 naar 4,2 miljoen (9%) gebruikers. Niet te vergeten én opvallend: Twitter, van 2,9 naar 3,5 miljoen (22%) gebruikers.

De dagen dat iedereen alleen op Facebook zit zijn voorbij. Maar Facebook heeft nog steeds 6,9 miljoen dagelijkse gebruikers. Iedere keer dat een gebruiker de Facebook App opent staan er duizenden berichten klaar. De strenge algoritme van Facebook selecteert een paar honderd berichten en de gebruiker scrolt waarschijnlijk alleen langs de bovenste 100. Kies daarom niet voor Facebook omdat iedereen het doet, maar omdat jij weet dat dit het platform is waar je doelgroep op te vinden is. Lees het onderzoek van Newcom 2022 (tijdelijk gratis aan te schaffen) en kijk rond op verschillende kanalen. Wist je bijvoorbeeld dat van de 4,2 miljoen gebruikers op Pinterest een miljoen actief zoekt naar inspiratie voor reizen en dagjes uit?

Kirsten van den Bree

Community marketeer

Tegenwoordig komen er steeds meer specialismen bij binnen de marketingwereld. Wat doe ik nu eigenlijk? Kortgezegd: online meer waarde aan diverse merken toevoegen. Kansen spotten om in te springen op actuele gebeurtenissen en onderzoeken wat de lezer, kijker of luisteraar écht wil lezen, zien of horen. Ik krijg er veel energie van om op deze manier in te spelen op de wensen van de consument!