Tips & Tricks

Zo zet je contentmarketing in voor je organisatie

De wereld van contentmarketing verandert voortdurend. Wist je dat we als consumenten worden geconfronteerd met meer dan 2.900 marketinguitingen per dag? Niet gek dus dat we allemaal steeds kritischer worden als het gaat om de content die we consumeren. Contentmarketing is op dit moment één van de belangrijkste vormen van marketing die organisaties inzetten. Hoe zorg je ervoor dat je als merk onderscheidend bent en je opvalt bij het juiste publiek? Ik deel mijn tips graag met je.

1. Stel een helder doel vast
Voordat je begint met het schrijven van een artikel of het script voor een video, start je met het bepalen van een helder doel. Wat wil je bereiken met je content? Wil je de lezer inspireren, of streef je naar meer conversie? Bepaal dit voor jezelf en stem je boodschap en inhoud hierop af. Zorg ervoor dat je doel meetbaar is, zodat je kunt gaan meten of je inzet ook resultaat oplevert. Een voorbeeld van een doel kan zijn: ‘De bezoekersaantallen op specifieke webpagina’s nemen binnen één jaar toe met 10%’ of ‘Er zijn over één jaar minder advertenties nodig (zoals Google AdWords) om hetzelfde aantal sales te realiseren’.

2. Bepaal je doelgroep
Helder voor ogen hebben voor wie je de content schrijft helpt bij het schrijven én verhoogt de kwaliteit van je boodschap. Het gebruiken van persona’s kan je hierbij helpen om de juiste inhoud te creëren. Hoe beter je inzicht hebt in je doelgroep, hoe relevanter je je content kunt maken. Wij maken gebruik van de Leefstijlvinder, die voor zeven leefstijlen inzicht geeft waar deze leefstijlen in hun vakantie of vrije tijd behoefte aan hebben. Welke groepen wonen er in jouw regio of ontvang jij in jouw organisatie en wat zijn hun wensen? Hier geeft de Leefstijlvinder antwoord op. Neem contact op met je regiocoördinator als je meer wil weten over de leefstijlen en de toepasbaarheid.

3. Vind jouw tone of voice
Een tone of voice is onmisbaar in je branding. Een heldere tone of voice zorgt ervoor dat je als afzender consistent blijft in je taalgebruik en daarmee in elke uiting de juiste snaar raakt bij je doelgroep. De tone of voice is letterlijk de stem van je bedrijf. In een onderzoek van de Nielsen Norman Group kwam naar voren dat de tone of voice grote impact heeft op de manier waarop je doelgroep de vriendelijkheid en betrouwbaarheid van je organisatie ervaart. Wat heb je te vertellen en tegen wie spreek je? Bepaal of je formeel of informeer wil communiceren en welke waarden je uit wil dragen en zorg dat iedereen in je organisatie deze tone of voice gebruikt. De juiste tone of voice vinden kan best lastig zijn. Als je er zelf niet helemaal uitkomt, vraag dan een externe copywriter om eens met je mee te kijken.

4. Versterk je boodschap met beeld
We weten allemaal dat één beeld meer zegt dan duizend woorden. Met visuele content maak je je boodschap leuker, duidelijker en aantrekkelijker. Als je beeld gebruikt, blijft een tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Over het algemeen geldt dat vier keer zoveel mensen liever een video kijken over een product, dan dat ze erover lezen. Daarbij is de kans dat je Facebookbericht geliked wordt 200% als je je er een mooi, groot beeld bij plaatst. Als ondernemer in de toeristische sector verkoop je een beleving. Wanneer je dit vastlegt in beeld spreekt dit meteen tot de verbeelding bij de ontvanger. Maak je uiting persoonlijk door mensen in beeld te brengen.

5. Duik in de data
Als je content creëert wil je voor, tijdens en na de creatie weten wat werkt voor je doelgroep. Bekijk je Google Analytics account en achterhaal hoe je huidige content presteert op je website. Check hoeveel gebruikers er op je pagina zijn geweest, maar zeker ook de gemiddelde sessieduur. Hoe langer je gebruikers gemiddeld op de pagina blijven, hoe groter de kans is dat ze de tijd hebben genomen om je content goed door te lezen. Ook zie in je in Google Analytics via welke bron het verkeer op je website komt.  Zo kan een bezoeker organisch op de website landen, maar ook via een link op social media of een link van een andere website. Bepaal op basis van deze info welke bron voor jou de meest waardevolle bezoekers oplevert en stem hier je marketing op af.

Bronnen: Frankwatching, Marketingfacts en Sprout.

Kristen Vink

Content Marketeer

Laten zien hoe veelzijdig onze regio's zijn: dat is wat ik als content marketeer graag doe. Door te inspireren met mooie beelden, pakkende teksten en vernieuwende campagnes zodat je zin krijgt om zelf je spullen te pakken en op pad te gaan!

Gerelateerde berichten

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?

  • Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

    Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?