Rapporten

Together 2018 – Toerisme leeft!

Together 2018 – Toerisme leeft!

Pasen is traditiegetrouw de start van het toeristenseizoen. Wij organiseren al een aantal jaren voorafgaand aan Pasen de Ambassadeursdag. Op 20 maart jl. ontvingen we ruim 300 front office medewerkers van verblijfsaccommodaties om ze bij te praten over de activiteiten van komend jaar en kennis te laten maken met verschillende dagattracties. Nog nooit hadden we zoveel aanmeldingen voor onze Ambassadeursdag en dat geeft maar eens te meer aan dat toerisme leeft in onze regio!

In Den Haag leeft het toerisme ook steeds meer: in januari sprak de Tweede Kamer met partijen uit de sector over toerisme. De aanleiding van het overleg was vooral de situatie in Amsterdam: overlast van grote hoeveelheid bezoekers, met name op bepaalde momenten. De uitkomsten van het overleg vond ik uitermate positief. In de eerste plaats is er aandacht voor de balans: meer bezoekers zijn niet altijd goed. We zien dat ook op sommige plekken in de regio Arnhem Nijmegen: denk maar aan de Posbank bij Rheden als het een mooie zondag is en de hei in bloei staat. Wij zetten daarom ook in op meer bestedingen en spreiding door het gebied in plaats van alleen meer bezoekers.

In de tweede plaats biedt de situatie in Amsterdam een enorme kans voor andere regio’s in Nederland. Het Nationale Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) dat Nederland in het buitenland vermarkt, heeft daarom het initiatief genomen voor een Deltaplan Toerisme. Het Deltaplan wordt op 10 oktober a.s. aangeboden aan Staatsecretaris Mona Keijzer en bevat adviezen om Nederland als geheel beter klaar te maken voor de buitenlandse bezoeker en andere bestemmingen binnen Nederland aantrekkelijker te maken voor bezoek. Ik ben gevraagd om hierover mee te denken. Met name op het gebied van thema’s die de individuele ondernemers en gemeenten in de regio verbindt, zoals Kastelen & Buitenplaatsen en Gelderland Herdenkt 2019-2020 liggen naar mijn idee nog veel kansen om buitenlandse en binnenlandse toeristen te interesseren voor een bezoek aan onze regio. In de gesprekken of bijeenkomsten waarin we elkaar treffen, zal dit onderwerp de komende tijd zeker terug komen.

Ik wens jullie een goed, succesvol en prettig toeristenseizoen toe met leuke gasten!

Lees hier de Together

Marjolein van Doorne

Marketing manager

Ik geloof dat je samen meer bereikt dan alleen. Als marketing manager werk ik dagelijks met ons marketing team aan het op de kaart zetten van onze prachtige regio’s bij (potentiële) bezoekers. Kennis en kunde van de markt, de bezoeker en het marketingvak zijn mijn basis.

Gerelateerde berichten

  • Jaarverslag 2018
    Rapporten

    Jaarverslag 2018

  • To Realise 2019
    Rapporten

    To Realise 2019

  • To Report – Jaarverslag RBT KAN 2017
    Rapporten

    To Report – Jaarverslag RBT KAN 2017

Volg ons

Via LinkedIn