Nieuwe klanten/gasten bereiken via Facebook en Instagram

Nieuwe klanten/gasten bereiken via Facebook en Instagram

Nieuwe klanten/gasten bereiken via social media

Organisch gaat het goed met je social media pagina’s. Je post met enige regelmaat en ontvangt leuke reacties. Maar hoe bereik je nu een nieuwe doelgroep? Dan moet je adverteren. In dit artikel lees je een aantal tips als je hiermee wilt starten of je advertenties wilt verbeteren.

Ben je nog niet zo tevreden met het resultaat van je social pagina’s? Lees dan eerst dit artikel met tips om social media efficiënt in te zetten.

Hoe ga je aan de slag?

Je kunt ervoor kiezen om betaalde posts met wat budget extra onder de aandacht te brengen. Je kunt dan je zelf je budget bepalen en een doelgroep kiezen. Maar de mogelijkheden zijn veel groter als je een advertentieaccount hebt. Social media hebben oneindig veel data tot hun beschikking. Maak gebruik van die data en zet je geld slim in, dan kun je met een beperkt budget al enorm veel resultaat bereiken!

Klik hier om te lezen hoe je een advertentie account aanmaakt op Facebook.

Wat is je doelstelling?

Je kunt heel specifiek kiezen voor wat je wil bereiken met je advertenties. Er zijn 13 verschillende doelstellingen voor bekendheid, overweging, conversie. De belangrijkste zijn:

  • Bereik: zoveel groot mogelijk bereik / zoveel mogelijk impressies
  • Verkeer: kliks naar de website
  • Betrokkenheid: zoveel mogelijk reacties op je bericht
  • Chatberichten: voor rechtstreeks contact met je doelgroep (via WhatsApp of Facebook Messenger)
  • Conversies: zoveel mogelijk reserveringen, hier heb je wel een Facebook Pixel voor nodig

Je advertentie wordt geoptimaliseerd voor je doelstelling. Kies je voor verkeer, verwacht dan weinig reacties op je advertentie, dat is namelijk geen doelstelling. Krijg je wel reacties, dan heb je geluk! Kies de juiste doelstelling – wat draagt bij aan je marketing/bedrijfsdoelstelling?

Wat wil je uitgeven?

Je kunt precies het bedrag instellen dat je wilt uitgegeven. Kies voor een looptijdbudget of voor een bedrag per dag.

Wie wil je bereiken?

Als je gaat adverteren op social media kun je je doelgroep specificeren op een aantal kenmerken. De precieze kenmerken zijn afhankelijk per platform. Op Facebook heet dit een ‘opgeslagen doelgroep’.

De doelgroep stel je samen aan de hand van demografische gegevens, interesses en gedrag. Er zijn heel veel mogelijkheden en je kunt heel specifiek targeten. Kijk in je advertentiebeheer bij de kop ‘doelgroepen’ en loop alle mogelijkheden eens langs.

  • Demografisch: man/vrouw, leeftijd etc.
  • Geografisch: kies plaatsen/gemeenten, in een schaal van. Je kunt ook onderscheid maken tussen mensen die ergens wonen/werken of alleen geweest zijn
  • Interesses; dit zijn niet alleen de interesses die iemand opgeeft op zijn profiel. Het gedrag van iemand op social media wordt ook geanalyseerd.

Je kunt kenmerken kiezen die je doelgroep moet bevatten, maar je kunt ook mensen uitsluiten.

Maak je doelgroep niet te klein. Facebook (en de anderen) kiezen automatisch de personen uit de doelgroep waarvan ze het meeste resultaat verwachten. Vind je het lastig om je doelgroep te omschrijven? Kijk dan eens op de website van de leefstijlvinder.nl.

Aangepaste doelgroep

Je kunt ook mensen selecteren die al eens contact met je hebben gehad. Denk aan  websitebezoekers (hiervoor moet je wel een Facebook Pixel installeren), mensen die al gereageerd hebben op een van je posts op Facebook of Instagram of mensen die je video’s hebben bekeken.

Je kunt deze doelgroep ook uitsluiten bij een campagne (als je het bereik van de pagina wilt vergroten kun je iedereen uitsluiten die al eerder gereageerd heeft op een bericht).

Vergelijkbare doelgroep

Met de optie vergelijkbare doelgroep laat je Facebook zoeken naar mensen die vergelijkbaar zijn met de mensen binnen je aangepaste doelgroep (dus de personen die al contact met je hebben gehad).

Tip: sluit altijd de volgers van je pagina uit. Anders gaat Facebook het geld daaraan besteden en dat wil je juist niet.

Meer weten? Lees hier meer over Facebook doelgroepen.

Plaatsing

Waar wil je dat de advertentie getoond wordt? Je kunt alles aan laten staan, maar het is beter een keuze te maken. Op Facebook is men meer gewend aan commerciële berichten, advertenties met doelstelling verkeer werken hier vaak beter. Wil je voor een groot bereik gaan? Denk dan eens aan Instagram Stories, hier creëer je heel snel een enorm bereik.

Welke content gebruik je?

Je kunt ervoor kiezen om bestaande posts te gebruiken. Maar voor een beter resultaat maak je een aparte advertentie die precies aansluit bij de doelstelling, doelgroep en plaatsing die je hebt gekozen. De tekst laat je aansluiten bij je doelstelling. Wil je betrokkenheid op je bericht? Stel dan vragen en lok reacties uit. Wil je bereik? Houd het laagdrempelig en gebruik een mooie foto. Plaats je op Instagram? Zorg voor goed kwalitatief beeldmateriaal. Ga je plaatsen op Instagram Stories? Zorg dat je uiting creatief is en past bij de Instagram stijl. Meer tips voor een perfecte post zijn hier te vinden.

Tip: ga je adverteren op Instagram Stories? Maak dan in Instagram zelf een story, klik op opslaan. Plaats deze vervolgens als afbeelding in advertentiebeheer van Facebook en het valt niet meer op dat het om een advertentie gaat!

Testen en bijsturen

Loopt je advertentiecampagne? Tot de eerste 50 resultaten is de advertentie in ‘leerfase’. Facebook haalt dan gegevens op over de advertentie en hoe het beste resultaat behaald kan worden. Tijdens deze fase zullen de kosten nog iets hoger zijn, maar als het goed is weet Facebook daarna precies wie hij moet targeten en dalen de kosten.

Loopt de advertentie niet zoals verwacht? Kijk nog eens naar je doelgroep of post. Kun je er iets verbeteren? Test ook eens verschillende posts (met dezelfde doelgroep, dus binnen dezelfde advertentieset). Wat spreekt je doelgroep het meest aan?

Succes!