Tips & Tricks

Google Ads in de toeristische sector: 5 tips voor gevorderden

Als ondernemer in het toerisme ben je al enige tijd aan het adverteren via Google Ads. Er wordt geklikt, er wordt geconverteerd en de kosten per conversie zitten onder je maximale CPS. Maar besteed je zoveel mogelijk budget aan de juiste mensen (potentiële klanten) en speel je goed in op de customer journey? Kortom: kan het beter? Lees deze 5 tips die we hebben samengesteld met online marketingbureau Copper IM en verbeter je prestaties!

Tip 1: Speel in op de overwegende fase

Met adverteren op zoektermen als ‘hotel Nijmegen’ en ‘fietsen Veluwe’ zorg je ervoor dat je sneller gevonden wordt door mensen die weten wat ze willen gaan doen. Voeg hier woorden aan toe als: online, reserveren, boeken of kopen en je bereikt de mensen die nog iets verder zijn in hun klantreis. Deze mensen bevinden zich in de overwegende fase en de kans is groot dat ze gaan converteren (reserveren, boeken, kopen, enz.).

Tip 2: Vergeet mensen in de bewustwordingsfase niet

Mensen in de bewustwordingsfase bevinden zich één stap voor de overwegende fase. In deze fase word je, je bewust van je behoeftes en ga je opzoek naar inspiratie om die behoefte te bevredigen. Zoektermen die gebruikt worden zijn bijvoorbeeld: ‘romantisch weekendje weg’ en ‘uitstapje gezin’. Het conversiepercentage op deze zoektermen is over het algemeen lager. Om je dagbudget alleen te besteden aan potentiële klanten, maak je deze zoektermen langer (long tail keywords). Voeg bijvoorbeeld jouw vestigingsplaats of regio toe of woorden die aansluiten op jouw USP’s, zoals: goedkoop, kindvriendelijk of luxe.

In deze bewustwordingsfase zijn mensen zich breed aan het oriënteren en gaan ze dus minder snel over tot conversie dan in de overwegende fase. Met remarketing advertenties zorg je ervoor dat je deze mensen opnieuw bereikt. Je helpt ze even herinneren aan dat ‘Love arrangement’ dat ze tegenkwamen toen ze zochten naar ideeën voor een romantisch weekendje weg. Als deze mensen ondertussen weten wat ze willen (en zich dus in die overwegende fase bevinden), is de conversiekans opeens weer groot!

Een andere effectieve manier om beter gevonden te worden in de bewustwordingsfase is doormiddel van zoekmachineoptimalisatie.

Daarover delen we binnenkort onze tips!

Tip 3: Taalinstellingen voor Nederlanders

Voeg voor je advertenties in Nederland (landinstelling) ook Engels toe bij de taalinstelling. Veel inwoners van Nederland hebben hun taalinstellingen van Google op Engels staan en als je alleen target op Nederlands, krijgen deze mensen je advertenties nooit te zien. Heb je veel allochtone bezoekers, voeg dan ook deze taal toe.

Tip 4: Taalinstellingen voor buitenlandse toeristen

Voor veel ondernemers in het toerisme zijn buitenlandse toeristen die zich in de regio bevinden interessant om te bereiken. Zij zoeken misschien naar een fietsverhuurbedrijf vlakbij het hotel waar ze overnachten. Maak voor iedere taal een aparte campagne aan. Voor bijvoorbeeld een Duitse campagne stel je de taal in op Duits, voeg je alleen Duitse zoektermen toe en maak je Duitse advertenties. Zorg ook voor een goede Duitse landingspagina, anders zijn ze zo weer van je website af! Denk er bij Belgen aan dat je Nederlands, Frans en Engels instelt. Voor de locatie-instellingen maak je gebruik van radiustargeting (zie tip 5 voor een uitleg).

Voor zoektermen als ‘restaurant’ en ‘bowling’ is het lastig om een campagne en advertenties te maken die gericht zijn op een specifieke taal. Een Amerikaan zoekt namelijk, net als een Nederlander, op ‘bowling Arnhem’ of ‘restaurant Nijmegen’. In dit geval kun je het beste alleen Nederlandse advertenties maken met een landingspagina waarop je ook een uitleg geeft in andere talen. Bedenk wel goed of jouw plaatsnaam ook anders geschreven kan worden door buitenlanders, zoals ‘Arnheim’ voor Duitsers. In dit geval kun je toch nog een aparte Duitse campagne maken.

Tip 5: Targeting op locatie

Komt het grootste deel van jouw klanten uit de omgeving, zoals bij een bowlingbaan? Dan wil je de mensen die online zoeken naar ‘bowlingbaan’ alleen tonen aan mensen die zich in de omgeving bevinden en niet aan de mensen die op 100 km afstand zitten. Hiervoor gebruik je radiustargeting. Stel eenvoudig de maximale afstand in rondom jouw locatie. Je kunt hierbij bodaanpassingen doen naar de grote van de radius. Bied bijvoorbeeld meer voor mensen die zich bevinden binnen een straal van 5 kilometer, dan voor mensen buiten die straal.

De toeristen buiten de ingestelde straal die voorafgaand aan hun tripje gaan zoeken naar een bowlingbaan, krijgen jouw advertenties nu niet te zien. Maar deze wil je natuurlijk ook bereiken! Maar hiervoor een aparte campagne aan zonder radiustargeting, maar wel met locatietargeting voor het land. En koop uitsluitend zoektermen in die de plaatsnaam of regionaam bevatten, zoals ‘+bowling +Arnhem’.

Hopelijk kun je hiermee een verdiepingsslag maken in je campagnes en zie je snel de kosten per conversie omlaaggaan. Gaat dit je toch allemaal te ver? Lees dan eerst onze 5 tips voor beginners met Google Ads in het toerisme.

Copper IM zet zich vanaf 2010 in om bedrijven te ondersteunen in hun online marketing. Zie je voor jouw onderneming kansen in Google Ads, maar kun je nog wat hulp gebruiken? Volg dan een Copper IM Google Ads training. Het werk uitbesteden kan natuurlijk ook!

Gerelateerde berichten

  • Behind the scenes bij een Instameet

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?