De meivakantie is traditioneel een moment waarop veel Nederlanders eropuit trekken. Ook in 2025 trokken we er weer massaal op uit, zowel dichtbij huis als over de grens. Maar wat betekent dat voor het toeristisch bezoek aan de regio? In dit artikel duik ik in de cijfers en vergelijk ik de meivakantie van 2025 met die van 2024. Wat valt op, en wat zegt dat over de populariteit van deze regio’s?
Visitor Data Monitor
Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties. Deze tool is ook voor de inzichten in dit artikel gebruikt.
Voor de inzichten wordt er gekeken naar meer dan 75 verschillende locaties die verspreid liggen over de drie regio’s. Deze zijn vervolgens in drie categorieën ingedeeld; attracties, binnensteden, natuurgebieden.
Bezoekeraantallen
Vergelijken we de bezoekersaantallen tijdens de meivakantie in 2025 met 2024 is er een duidelijk verschil te herkennen. Zo hebben attracties 5,2% meer bezoekers ontvangen. De binnensteden zagen een kleine daling van 6,2% en het bezoek aan de natuur daalde met 12%.
Leefstijlen
In samenwerking met de Nederlandse provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Zie voor meer informatie de doelgroepenmodel: Leefstijlen pagina.
Via de Visitor Data Monitor hebben we inzicht in welke leefstijl de 75 locaties in welke mate bezoekt. Voor de meivakantie zie je vervolgens verschil tussen wat de ‘reguliere’ verdeling van de leefstijlgroepen is en wat het tijdens vakantie is.
Avontuur | Plezier | Harmonie | Verbinding | Rust | Inzicht | Stijl | |
Attractie | +10,8% | +2,1% | -12,2% | -2,2% | -3,2% | +4,4% | +1,4% |
Binnensteden | +25,4% | -5,2% | -20,2% | +6,9% | +4,4% | -4,8% | +0,6% |
Natuur | -10,4% | +6,8% | -9,7% | +0,8% | +17,3% | +7,3% | -11,6% |
Wat opvalt is dat 25,4% meer Avontuurzoekers naar de binnensteden zijn getrokken in de meivakantie in 2025 om te winkelen en een drankje op het terras te drinken. Voor de Attracties valt op dat met name de Harmoniezoekers in met 12,2% minder aanwezig waren. De natuur is een stuk meer bezocht door de Rustzoekers, Plezierzoekers en Inzichtzoekers. Zij wisten de natuurgebieden heel goed te vinden tijdens deze vakantie. De Avontuurzoekers lijken de Binnensteden deze vakantie te hebben verkozen boven een bezoek aan de natuur.
Herkomst
Verreweg de meeste toeristische en recreatieve dag bezoekers in de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen wonen ook zelf in de provincie Gelderland. Geldt ditzelfde ook tijdens de meivakantie? Het antwoord is; ja met 64,7% van de bezoekers die uit Gelderland komen. Vergeleken met 2024 was het aandeel van de Gelderse bezoekers lager in 2025 (-7,4%). Zo was het aandeel bezoekers uit Gelderland die een bezoek aan de natuur brachten 2,85% hoger, de binnensteden waren 9,15% lager en het aandeel Gelderse bezoekers aan de Attracties is met 5,92% afgenomen. Dit is niet per definitie slecht nieuws. Het betekent simpelweg dat er meer bezoeker uit de andere provincies in Gelderland waren tijdens de vakantie. Kijken we naar de bezoeker van buiten de provincie dan komen deze voornamelijk uit Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Overijssel, de omliggende provincies.
Drukste dagen
Er is altijd een dag in de vakantie die het meest populair is. De dag waarop de meeste mensen op pad zijn. Volgen we dezelfde indeling van attracties, binnensteden en natuurgebieden dan waren dit de drukste dagen:
- Attractie: dinsdag/29-04-2025
- Binnensteden: zaterdag/26-04-2025
- Natuurgebieden: zaterdag/03-05-2025
Drukste momenten
Trekken we dit door naar de piekmomenten per dag van de week dan zijn er grote verschillen te zien. Zo liggen de drukste momenten voor de attracties veelal rond 10:00. Voor de binnensteden geldt dat deze voornamelijk in de middag druk bezocht zijn rond 14:00. Een bezoek aan de natuurgebieden was het voornamelijk druk om 14:00.
Bezoekduur
We kunnen ook zien hoe lang bezoekers gemiddeld op een locatie blijven. Dit verdelen we over een aantal tijdsindelingen. Dit wordt in onderstaande grafiek weergegeven. Wat opvalt is dat veel van de bezoekers tussen de 0 – 30 minuten ergens verblijven. Dit heeft er mee te maken dat er ook doorgaand verkeer mee wordt geteld. Dit vertekent het beeld. Daarom voor het overzicht heb ik dit er uit gehaald. Dit betekent bijvoorbeeld dat 35% van de bezoekers aan een attractie hiervoor tussen de 2 en 4 uur de tijd neemt.