Kennis

5 tips voor beginners met Google Ads in de toeristisch-recreatieve sector

Google Ads is een geweldig hulpmiddel om meer potentiële klanten te bereiken, maar hoe pas je dit toe in de toeristisch-recreatieve branche? Veel organisaties hebben te maken met hoge concurrentie en flink oplopende CPC’s (kosten per klik). Lees deze 5 tips, die we hebben samengesteld met Copper IM, als je een beginnende Google Ads adverteerder bent en jouw budget optimaal wilt besteden.

Tip 1: Sluit zoektermen uit
Naast het inkopen van zoektermen, is het belangrijk om zoektermen uit te sluiten. Zo voorkom je dat je betaalt voor een klik op een advertentie, terwijl jouw website niet hetgeen is waar de bezoeker naar op zoek is. Voor een restaurant in Nijmegen dat geen vleesgerechten verkoopt, koop je bijvoorbeeld de zoekterm ‘+restaurant +Nijmegen’ in. Mensen die zoeken op ‘steak restaurant Nijmegen’, krijgen deze advertentie nu ook te zien. En als ze op je advertentie klikken, betaal je dus voor iemand die niet gaat reserveren. Door de zoekterm ‘steak’ uit te sluiten voorkom je dit.

Tip 2: Loop de zoektermen na
Stel de datum van je campagne in op minstens een jaar (en anders de looptijd) en loop de zoektermen van alle advertentiegroepen na. Hier staan de zoektermen die gebruikt zijn om jouw advertenties te zien. Er staan altijd woorden tussen die je nog uit moet sluiten of waar je nog niet aan gedacht had om in te kopen. Het is dus slim om deze zoektermen regelmatig na te lopen en indien nodig aan te passen.

Tip 3: Houd je kwaliteitsscore in de gaten
Je vindt de kwaliteitsscore bij de zoekwoorden die je ingekocht hebt. Als de kolom er niet bij staat, voeg je deze toe bij Kolommen rechts bovenaan. De kwaliteitsscore wordt bepaald door het meten van de ervaring op de bestemmingspagina, de verwachte CTR (doorklikpercentage) en de advertentierelevantie. Voeg deze kolommen ook meteen toe voor een goed overzicht.

Zorg ervoor dat je gemiddelde kwaliteitsscore per advertentiegroep op een 8 zit. Voor de zoektermen die lager scoren dan een 8 kijk je waar dat aan ligt (ervaring op bestemmingspagina, verwachte CTR of advertentierelevantie). De snelste manier om de score omhoog te krijgen is door je ingekochte zoektermen te gebruiken in de koppen en omschrijving van je advertentie.

Als de ‘ervaring op de bestemmingspagina’ laag scoort is er vaak iets meer werk aan de winkel. Controleer eerst of de landingspagina van de advertenties wel aansluit op de zoektermen. Adverteer je over een Paasarrangement, laat de landingspagina dan ook over het Paasarrangement gaan en verwijs bijvoorbeeld niet naar de Homepagina. Dit is namelijk niet waar de bezoeker naar op zoek is. Als de bestemmingspagina goed overeenkomt en de score blijft laag, dan is er een andere reden waarom de ervaring slecht scoort.

Tip 4: Gebruik extensies voor de klant
Je maakt het verschil met service, gebruikersgemak en bereikbaarheid. Je verliest klanten als bepaalde informatie moeilijk te vinden is. Met sitelinks help je klanten op weg, nog voordat ze op je website zijn. Sitelinks voor bijvoorbeeld het menu, populaire arrangementen of het maken van een afspraak zijn dus aan te raden. Voeg daarnaast ook een locatie- en oproepextensie toe, zodat het slechts 1 klik kost om de juiste pagina te bereiken.

Tip 5: Gebruik extensies voor jezelf
Heb jij een mogelijkheid om online te reserveren, maar wordt hier nog veel voor gebeld? Dan is een sitelinkextensie ideaal. Voeg een sitelink voor online reserveren toe aan alle advertentiegroepen, zodat ook mensen die op ‘contact’ of ‘route’ zoeken meteen zien dat je ook online kunt reserveren. Dit scheelt veel telefoontjes en dus tijd voor het personeel. Zorg er wel voor dat de landingspagina daadwerkelijk een reserveringspagina is.
Vragen over bepaalde service en faciliteiten, zoals: een lift, rolstoelvriendelijk, dieetwensen en (gratis) parkeergelegenheid kun je verminderen met highlight extensies. Vraag ook bij je collega’s na welke vragen en verzoeken veel voorkomen, zodat je dit kunt opnemen.

Voor de ondernemers die inmiddels goed thuis zijn in Google Ads hebben we een artikel geschreven met daarin tips voor gevorderden.

 Zie je voor jouw onderneming kansen in Google Ads, maar kun je nog wat hulp gebruiken? Copper IM zet zich vanaf 2010 in om bedrijven te ondersteunen in hun online marketing. Volg een Copper IM Google Ads training en spijker je kennis bij. Het werk uitbesteden kan natuurlijk ook!

Pim Nouwens

Market intelligence analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven op de Veluwe.

5 tips voor beginners met Google Ads in de toeristisch-recreatieve sector

  • Zo zet je contentmarketing in voor je organisatie
    Kennis

    Zo zet je contentmarketing in voor je organisatie

  • Google Ads in de toeristische sector: 5 tips voor gevorderden
    Kennis

    Google Ads in de toeristische sector: 5 tips voor gevorderden

  • Hoe onderscheid ik mij in 2019?
    Kennis

    Hoe onderscheid ik mij in 2019?