Zo trek je wandelaars naar jouw onderneming

Sinds het coronavirus de wereld in zijn greep heeft gaan Nederlanders vaker op pad om te wandelen, zo blijkt uit een onderzoek van Stichting Wandelnet. 72% van de respondenten wandelt momenteel vaker dan vóór de coronacrisis, wat kansen biedt voor ondernemers binnen onze regio’s. Als jouw onderneming aantrekkelijk is voor wandelaars trek je meer wandelende bezoekers. Het grootste gedeelte van de wandelaars blijft in hun eigen omgeving, wandelt samen met gezinsleden/huisgenoten (62%) of alleen (56%) en vindt de eigen woonomgeving aantrekkelijk om een rondje in te lopen (84%). Wandelen is bij uitstek een manier om nieuwe plekjes te ontdekken en nu de coronamaatregelen weer wat versoepelen maken we ons samen sterk om bezoekers uit de regio op een veilige en positieve manier naar de toeristische ondernemers te trekken. Wij delen onze tips over hoe je jouw onderneming aantrekkelijk(er) maakt voor wandelaars.

Onze tips:

  1. Zorg voor veiligheid en houd je aan de maatregelen van het RIVM!
  2. Tip wandelroutes waar jouw toeristische onderneming aan ligt op jouw online kanalen zoals je website en social media.
  3. Maak een aantrekkelijke aanbieding voor wandelaars die je ook aanprijst op hun looproutes.
  4. Richt je marketing op wandelaars uit jouw omgeving.
  5. Gebruik de hashtag #Rondjelopen op je socials.
  6. Maak je terras en/of restaurant ‘huisdierproof’.
  7. Sluit communicatie over jouw onderneming aan op de motieven waarom mensen in tijden van corona besluiten te wandelen.
  8. Bied eten en drinken ‘to go’ aan.

 

Tip 1
Zorg voor veiligheid en houd je aan de maatregelen van het RIVM! Dit staat als vanzelfsprekend voorop. Wandelaars staan te popelen om hun wandeling te combineren met een kopje koffie, mits ze zich veilig en ontspannen genoeg voelen in jouw onderneming.

 

Tip 2
Tip wandelroutes waar jouw toeristische onderneming aan ligt op jouw online kanalen zoals je website en social media. Offline kan dit natuurlijk ook in gedrukte vorm. Op deze manier inspireer je wandelaars om routes te lopen die langs jouw onderneming komen. Wil je weten welke wandelroutes er allemaal zijn in jouw omgeving? Kijk dan op:

 

Tip 3
Maak een aantrekkelijke aanbieding voor wandelaars die je ook aanprijst op hun looproutes Dit kan bijvoorbeeld op een krijtbord langs de weg of het pad. Welke wandelaar kan een scherp geprijsde kop koffie met gebak nu weerstaan?!

 

Tip 4
Richt je marketing op wandelaars uit jouw omgeving. Heb je een onderneming in Hoenderloo? Spreek dan bezoekers aan die uit (de buurt van) Hoenderloo komen. De meeste wandelaars (59%) blijven op dit moment nog voornamelijk in hun eigen omgeving.

 

Tip 5
Gebruik de hashtag #Rondjelopen op je socials. Wandelnet stimuleert mensen om hun schoenen aan te trekken en vanuit huis een rondje te lopen, dus jij kan daar aan mee doen! Deel je content met #Rondjelopen en neem deel aan deze online campagne van Wandelnet.

 

Tip 6
Maak je terras en/of restaurant ‘huisdierproof’. Veel wandelaars zullen hun hond meenemen op hun ommetje. Wanneer de hond welkom is nuttigen de baasjes graag iets lekkers. Drinkbakjes met water en hondensnoepjes op het menu zijn natuurlijk extra mooi meegenomen!

 

Tip 7
Sluit communicatie over jouw onderneming aan op de motieven waarom mensen in tijden van corona besluiten te wandelen:

  • 86% wandelt om fit en gezond te blijven (‘Lekker een eindje wandelen? Kom halverwege even uitrusten en geniet van een heerlijke, gezonde smoothie vol vitamine C!’
  • 72% wandelt om te ontspannen (‘Een vol hoofd door het vele thuiswerken? Een middagwandeling inclusief lunch bij [..] is een heerlijk ontspannend verzetje.’)
  • 64% wandelt om er ‘even tussenuit te kunnen’ (‘Kun je wel even een andere omgeving gebruiken? Loop tijdens je wandeling even binnen en geniet van ons vernieuwde, sfeervolle interieur!’

 

Tip 8
Bied eten en drinken ‘to go’ aan. Als wandelaars dan toch liever niet blijven hangen kunnen ze in ieder geval een lekker hapje en drankje meenemen voor onderweg.

Meer weten over het wandelonderzoek van Stichting Wandelnet? Bekijk de factsheet.

 

Dionne Heijting

Al bewegend stilstaan bij al het moois en interessants wat onze regio's te bieden hebben. Of je nu op de fiets, te voet of te paard gaat, op de vele aantrekkelijke routes is van alles te zien en te beleven. Bovendien is dat ook nog eens erg gezond voor zowel lichaam als geest! Als Route marketeer inspireer ik bezoekers om de regio's te ontdekken en maak ik in samenwerking met toeristische ondernemers routeproducten die daar naadloos op aansluiten.

Gerelateerde berichten

  • Kom nog meer te weten over je doelgroep met leefstijlvinder.nl

    Kom nog meer te weten over je doelgroep met leefstijlvinder.nl

  • Deze webinars wil je niet missen
    Nieuws

    Deze webinars wil je niet missen

  • De betekenis van waterlopen voor toerisme in Gelderland

    De betekenis van waterlopen voor toerisme in Gelderland