Hoe beleeft jouw doelgroep Cultuur?

Er is onlangs uitgebreid onderzoek gedaan naar de cultuurbeleving van Nederlanders door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, Bureau Buiten en Bureau Buhrs. Dit onderzoek beantwoordt vragen als;

  • Welke culturele ervaringen zijn mensen naar op zoek?
  • Waarom worden voorstellingen bezocht?
  • Hoe vaak worden festivals gezocht?

Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen zijn de resultaten gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. De inzichten die dit onderzoek biedt zijn interessant voor eigenaren van accommodaties. Wat zijn de motivaties van bezoekers en hoe is hierop in te spelen? We kijken per leefstijl in het kort wat typische kenmerken zijn voor de beleving. De leefstijlen zijn:

  1. Avontuurzoeker
  2. Harmoniezoeker
  3. Inzichtzoeker
  4. Plezierzoeker
  5. Rustzoeker
  6. Stijlzoeker
  7. Verbindingszoeker

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben alle informatie rondom de Leefstijlvinder op een pagina bij elkaar gebracht: Doelgroepmodel: Leefstijlen. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het model dat erachter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

Avontuurzoeker

Een Avontuurzoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • Avontuurzoekers zijn op zoek naar vernieuwende, verrassende en inspirerende culturele ervaringen. Bijvoorbeeld van internationale allure of met een hele unieke (kunst) collectie en bijzondere toepassingen.
  • Een Avontuurzoeker gaat graag op stap om culturele attracties, erfgoed en evenementen te bezoeken. Als deze groep op pad gaat, willen zij graag nieuwe dingen zien en meemaken en graag iets leren. Zij bezoeken graag interessante, nog niet door hen ontdekte plekken en voorstellingen en evenementen.
  • Ze vinden het leuk om meer van de voorstelling of de expositie te weten te komen, omdat dit bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling.
  • Alle activiteiten en voorzieningen om cultuur te ondernemen vallen bij de Avontuurzoeker in de smaak.
  • Avontuurzoeker zijn best bereid om wat verder te reizen voor een culturele beleving.

Cultuurbeleving motieven:

Een Avontuurzoeker wil;

  • … geïnspireerd worden
  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … iets nieuws beleven
  • … iets bijzonders/exclusiefs zien

Cultuurbeleving voorkeuren:

Een Avontuurzoeker bezoekt alle locaties (erfgoedlocaties, musea, theaters, filmhuizen en bioscopen, muziek- en theaterfestivals en concertzalen en poppodia vaker dan gemiddeld.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit23%39%38%23%29%39%
1 – 2 keer34%37%36%41%31%35%
3 keer of vaker43%23%25%33%40%24%

Harmoniezoeker

Een Harmoniezoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • De beleving die de Harmoniezoeker aanspreekt is laagdrempelig, sociaal gericht en gezelligheid.
  • Ze zijn op zoek naar een gezellig en leuk dagje uit waarbij ze vermaakt worden.
  • Een Harmoniezoeker maak je vooral blij met een bioscoopbezoek of een theatervoorstelling.
  • Zij zijn bereid hiervoor te reizen, regelen veel van tevoren online, trekken daarbij hun eigen plan.
  • Comfort en de faciliteiten van het theater zijn belangrijk.

Cultuurbeleving motieven:

Een Harmoniezoeker wil;                    

  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … samen op pad zijn
  • … tijd met vrienden/familie doorbrengen

Cultuurbeleving voorkeuren:

Een Harmoniezoeker bezoekt minder vaak concertzalen en poppodia, musea (inclusief beeldentuinen) en erfgoedlocaties dan gemiddeld.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit49%51%58%45%36%55%
1 – 2 keer38%36%32%37%38%34%
3 keer of vaker9%8%8%15%24%9%

Inzichtzoeker

Een Inzichtzoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • De Inzichtzoeker wil graag nieuwe dingen zien en leren, genieten van erfgoed en historie en zich verdiepen in andere culturen en gewoontes. De erfgoedliefhebber is rustig en geïnteresseerd en wil graag het verhaal en de geschiedenis van een plek, streek of product weten.
  • De Inzichtzoeker is op zoek naar inspiratie en wil graag betrokken zijn bij de maatschappij. Zij bezoeken graag interessante, nog niet door hen ontdekte plekken. Deze groep wil graag op een comfortabele manier genieten. Zij houden van een authentieke sfeer en van details.
  • Ecologische waarden vindt deze doelgroep interessant. De Inzichtzoeker wil erfgoed graag individueel kunnen beleven, bijv. door zelf rond te struinen of via een rondleiding. Ze houden van informatie, deze mag heel uitgebreid zijn. Ze lezen graag over erfgoed of bekijken een film.

Cultuurbeleving motieven:

Een Inzichtzoeker wil;

  • … rust en ontspanning
  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … iets nieuws beleven

Cultuurbeleving voorkeuren:

Een Inzichtzoeker bezoekt erfgoedlocaties zoals kastelen, forten, monumenten en (pre)historische vindplaatsen en musea (inclusief beeldentuinen) vaker dan gemiddeld. Ze bezoeken minder vaak muziek- en theaterfestivals.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit38%60%71%34%52%72%
1 – 2 keer34%26%19%41%28%19%
3 keer of vaker25%11%9%22%19%7%

Plezierzoeker

Een Plezierzoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • De beleving die de Plezierzoeker aanspreekt is toegankelijk, kindvriendelijk en laagdrempelig.
  • Ze zijn op zoek naar een gezellig en leuk dagje uit waarbij ze vermaakt worden.
  • Om cultuurhistorie en erfgoed interessant te maken voor de Plezierzoeker is het belangrijk om actieve beleving toe te voegen: voelen, ervaren en spelen! Ook worden deze leefstijlen graag meegenomen in een verhaal.
  • De Plezierzoekers houden van genieten. Dat doen ze van eigentijds, bijzonder erfgoed aanbod. Ze houden van (inter)actieve vormen waarbij alle zintuigen optimaal worden geprikkeld.
  • De Plezierzoeker laat zich niet snel afschrikken door belemmeringen om culturele plekken te bezoeken of bekijken. Valt iets in de smaak, dan probeert de Plezierzoeker erbij te zijn!

Cultuurbeleving motieven:

Een Plezierzoeker wil;

  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … tijd met vrienden/familie doorbrengen
  • … vermaakt worden

Cultuurbeleving voorkeuren:

Een Plezierzoeker bezoekt vaker dan gemiddeld muziek- en theaterfestivals, minder vaak musea.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit41%45%39%38%19%31%
1 – 2 keer35%33%34%31%35%35%
3 keer of vaker23%21%25%28%45%32%

Rustzoeker

Een Rustzoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • De Rustzoeker is een echte genieter in eigen tijd en plaats.
  • Een Rustzoeker onderneemt ten opzichte van het gemiddelde minder graag culturele activiteiten.
  • Rustzoekers die wél op zoek zijn naar een culturele beleving houden vooral van het bezoeken van kastelen en forten.
  • Aanmerkelijk minder vaak dan gemiddeld is de Rustzoeker op zoek naar inspiratie, het beleven van nieuwe dingen of het opdoen van kennis.

Cultuurbeleving motieven:

Een Rustzoeker wil;

  • … rust en ontspanning
  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … vermaakt worden

Cultuurbeleving Voorkeuren:

Een Rustzoeker bezoekt alle locaties (erfgoedlocaties, musea, theaters, filmhuizen en

bioscopen, muziek- en theaterfestivals en concertzalen en poppodia) minder vaak dan gemiddeld.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit59%70%80%58%60%79%
1 – 2 keer26%22%15%26%28%15%
3 keer of vaker13%7%5%15%12%4%

Stijlzoeker

Een Stijlzoeker;

Cultuur-  en Erfgoedbeleving:

  • De Stijlzoeker gaat graag en het vaakst op pad om culturele activiteiten te ondernemen.
  • Vrije tijd is om vermaakt te worden (Work Hard, Play Hard) en daarbij even tijd voor jezelf of voor vrienden en familie te nemen.
  • Een Stijlzoeker gaat vaker dan gemiddeld met vrienden en familie op pad.
  • Stijlzoekers staan open voor verschillende culturele activiteiten, maar gaan het állerliefst naar filmhuizen en bioscopen.
  • Een ‘uitje’ mag luxe zijn en ‘anders dan anders’ en men wil lekker verwend worden. Goede faciliteiten en service zijn daarom van groot belang.

Cultuurbeleving motieven:

Een Stijlzoeker wil;

  • … vermaakt worden
  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … iets bijzonders/exclusiefs zien
  • … tijd voor mezelf
  • … tijd met vrienden/familie doorbrengen
  • … iets nieuws beleven

Cultuurbeleving voorkeuren:

Een Stijlzoeker bezoekt vaker dan gemiddeld concertzalen en poppodia, filmhuizen en bioscopen.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit21%30%25%18%13%23%
1 – 2 keer31%32%32%36%33%34%
3 keer of vaker44%36%39%41%51%39%

Verbindingszoeker

Een Verbindingszoeker;

Cultuur- en Erfgoedbeleving:

  • De Verbindingszoeker combineert graag het nuttige met het aangename.
  • Zowel nieuwe culturen, streken leren kennen en kennis opdoen, als gezelligheid met vrienden en familie zijn voor hen belangrijk bij cultuurbezoek.
  • Verbindingszoekers houden van een rustige cultuurbeleving.
  • Zij worden enorm enthousiast van erfgoed

Cultuurbeleving motieven:

Een Verbindingszoeker wil;

  • … plezier hebben en leuke dingen doen
  • … samen op pad zijn
  • … rust en ontspanning
  • … tijd met vrienden/familie doorbrengen

Cultuurbeleving voorkeuren:

De Verbindingszoeker bezoekt vaker dan gemiddeld erfgoedlocaties, musea (inclusief beeldentuinen) en theaters.

Frequentie per jaarMuseaTheatersConcertzalen en PoppodiaErfgoedlocatiesFilmhuizen en bioscopenMuziek- en theaterfestivals
Nooit27%48%60%25%47%57%
1 – 2 keer41%34%26%43%29%30%
3 keer of vaker30%17%13%30%22%11%

Duik dieper de data in op leefstijlvinder.nl
Op onze Leefstijlen pagina vind je meer informatie over de verschillende leefstijlen. Naast de cultuurbeleving kan je ook vinden welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Wat zoekt jouw doelgroep in een accommodatie?

    Wat zoekt jouw doelgroep in een accommodatie?

  • Wat zoekt jouw doelgroep in een restaurant?

    Wat zoekt jouw doelgroep in een restaurant?

  • Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?

    Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?