Volg ons via LinkedIn
Wilt u als ondernemer meer doen met het thema Hanze? Vindt u dat het wel eens tijd wordt dat onze eeuwenoude Hanzehistorie meer zichtbaar wordt in en om onze steden? Binnen het Interreg project ‘Grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden’ is budget beschikbaar voor productontwikkeling op het thema Hanze.
Voorbeeld: ontwikkeling van Hanzebrood bij verschillende bakkers: de ontwikkeling van het recept, logo ontwikkeling, ontwerp flyers, valt binnen het traject maar het bakken van het brood zelf valt niet onder de subsidie.
NB Bij gezamenlijke initiatieven vanuit project, koopt leadpartner in en stuurt factuur voor bijdrage van 50% van de kosten voor productontwikkeling aan ondernemer.
De eerste beoordeling productaanvragen is op 22 augustus 2019. Hebt u al een uitgewerkt idee? Dien het dan in voor 20 augustus 2019.
Veertien Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio slaan de handen ineen en gaan grensoverschrijdend samenwerken. Vanaf januari 2019 gaan zij drie jaar lang, samen met de destinatiemarketingorganisaties Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, MarketingOost, Achterhoek Toerisme, Niederrhein Tourismus en NBTC Holland Marketing, invulling geven aan het project ‘Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden – toen en nu’. Het gezamenlijke doel is de Hanzebeleving bij zowel de bezoeker als de inwoner te versterken. Hiervoor worden onder meer nieuwe grensoverschrijdende producten ontwikkeld voor het toeristisch recreatieve bedrijfsleven, de steden en hun achterland.
De Hanzesteden hebben een rijke middeleeuwse historie. Die historie is voor (internationale) bezoekers en inwoners een belangrijke reden voor een bezoek aan het centrum van deze historische steden. Maar de Hanzesteden hebben ook een grote aantrekkingskracht voor hun directe achterland. Het Duits Nederlandse project moet ervoor gaan zorgen dat dit verhaal over de ‘roots’ van de Hanzesteden beter beleefbaar wordt. Het project biedt daarbij kansen voor innovatie aan ondernemers (accommodaties, horeca en andere toeristische bedrijven) om nieuwe Hanzeproducten te ontwikkelen. Daarmee wordt er op ingezet om nieuwe omzetmogelijkheden te creëren in het Duits-Nederlandse grensgebied.
Om de combinatie met een bezoek aan een Hanzestad en het natuurrijke achterland te versterken, wordt een internationale Hanzefietsroute ontwikkeld. Deze verbindt de Hanzesteden in Nederland met die aan de Rijn in Duitsland. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het bestaande fietsknooppuntensysteem aan beide zijden van de grens. Aan de fietsroute worden verhalen met Augmented Reality toegevoegd. Met de mobiele telefoon kan men dan virtueel terug in de tijd reizen. De beleving van het gezamenlijke Hanze erfgoed rondom de route staat daarbij centraal.
Ook wordt naast de traditionele print- en online producten (kaarten, brochures, apps etc. ) ‘storytelling’ ontwikkeld. Door middel van persoonlijke en authentieke verhalen komt de historie van de Hanzesteden tot leven.
Het project ‘Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden – toen en nu’ wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en financieel ondersteund door de Europese Unie, het MWIDE NRW en de Provincies Gelderland en Overijssel.
Draagvlak voor het project is een netwerk bestaande uit regionale (toeristische) organisaties, de lokale VVV-kantoren, de gemeenten en een cluster van (toeristische) bedrijven langs de route. Daarnaast participeren NBTC Holland Marketing, Erfgoed Gelderland en Radboud Universiteit in het project. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is leadpartner in het project. Niederrhein Tourismus en MarketingOost zijn in de inhoudelijke uitvoering de eerste coördinatoren en contactpersonen.
Aanvraagformulier Hanze Interregsubsidie productontwikkeling