campagne

Gelderland Herdenkt – 75 jaar vrijheid

campagne van 24 augustus 2019 t/m 31 mei 2020

Gelderland was van september 1944 tot en met mei 1945 negen maanden onafge­broken het centrum van de bevrijdingsstrijd van Nederland. Te beginnen met de operatie Market Garden in september 1944 en eindigend met de Bevrijding in mei 1945. In de tussentijd waren grote delen van de provincie frontgebied, met evacua­ties, onderwaterzettingen en verwoestingen als gevolg.

In 2019-2020 herdenken en vieren we 75 jaar Bevrijding, vrijheid en vrede. WOII is op veel plekken in Gelderland tastbaar aanwezig. Wij willen de herdenkingen en het gepaarde gedachtegoed onder de aandacht brengen bij de bezoeker.

De focus ligt zeker niet alleen op het verleden, maar ook op het heden en de toekomst. Het aantal ooggetuigen van toen slinkt gestaag, het is aan huidige en nieuwe generaties om lessen te trekken uit het verleden, te beseffen dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Er worden verbanden gelegd tussen toen en nu.

Doelgroep

Primair richten wij ons op gezinnen met kinderen in de leeftijd waarop zij zich beginnen te interesseren voor geschiedenis (vanaf 8 jaar) en stellen 45+.  Secundair willen we ook de jongeren (12-18 jaar) en jong-volwassenen bereiken. De campagne richt zich op alle (potentiële) bezoekers aan Gelderland, regionaal, nationaal en internationaal (Verenigd Koninkrijk, Canada en Verenigde Staten).

De campagne

Deze campagne heeft als doelstelling het WOII-erfgoed in Gelderland beter te ontsluiten voor binnenlandse en internationale bezoekers, recreanten en inwoners van de provincie Gelderland. Niet alleen voor de herdenkingsjaren 2019 en 2020, maar ook voor de jaren daarna. Om de borging voor de jaren daarna ook te garanderen, investeren we onder andere in duurzame uitingen die ook de komende jaren gebruikt en verder ontwikkeld kunnen worden.

We brengen alle evenementen, activiteiten en initiatieven in kaart, brengen ze met elkaar in verband en bieden achtergrondinformatie aan. Daarmee prikkelen we de consument Gelderland en de locaties te bezoeken. We inspireren en informeren die bezoekers aan de hand van verschillende onderscheidende verhaallijnen:

  • Operatie Market Garden (focus)
  • De Bevrijding (focus)
  • Periode tussen Market Garden en Bevrijding (frontlinieperiode)
  • Operatie Veritable (Rijnlandoffensief)
  • Jodenvervolging

Hieraan koppelen wij het reguliere toeristische product van de Gelderse streken, inclusief overnachtings- en eet & drinkmogelijkheden. We brengen zo veel mogelijk verbanden aan met voor 2019 en 2020 geplande marketingcampagnes, zoals ‘Gelderland levert je mooie streken’. We zorgen dat die campagnes in elkaars verlengde liggen en voeren de activiteiten dusdanig uit dat de ene campagne de andere versterkt.

Hoe doen we dat?

Gelderland Herdenkt website

In opdracht van de provincie Gelderland bouwen wij een website www.gelderlandherdenkt.nl waarop alle herdenkingen en alle andere aan WOII-gerelateerde evenementen worden gepresenteerd. De site zal niet alleen dienen als informatiebron over de evenementen en de historische achtergronden, maar wordt ook een inspiratieplek voor een of meer dagen verblijf in de regio.

Gelderland Herdenkt app

De app is praktisch van aard en bevat geocodering. Het biedt een interactieve kaart waarop alle actuele Gelderland Herdenkt activiteiten getoond worden. Via belevingsroutes en verhalen worden de bezoekers langs de WO2-gerelateerde gebeurtenissen, activiteiten en historische locaties gevoerd. In de app kunnen gebruikers eenvoudig eet- en drinkgelegenheden en overige attracties in de buurt vinden, favorieten downloaden en zo een dagprogramma voor hun bezoek aan Gelderland samenstellen.

De website gaat in juni 2019 live en de app wordt tijdens de zomer gelanceerd.

Influencer marketing campagne

Om jongeren en jong-volwassenen te bereiken, zetten we een influencer marketing campagne op. Doelstelling van deze campagne is om jongeren te interesseren voor het onderwerp vrijheid, met een link naar de gebeurtenissen in Gelderland tijdens de WO2. Teneinde ze te activeren om deel te nemen aan de evenementen en activiteiten rondom de WO2 in de provincie Gelderland.

Travel Trade

Bewerking van de internationale reisindustrie door beurzen en individuele touroperators te bezoeken en hen te inspireren met en te informeren over de activiteiten van Gelderland Herdenkt om zo te bereiken dat zij deze opnemen in hun arrangementen voor buitenlandse bezoekers. Focus ligt op de landen van waaruit traditioneel het meeste buitenlandse bezoek komt: USA, UK, Canada, België, maar ook Duitsland.

Meld jouw Gelderland Herdenkt verblijfs- of dagarrangement aan

Om het verblijf in de regio te stimuleren, willen wij graag verblijfs- en dagarrangementen op de website presenteren die een relatie hebben met de activiteiten rond Gelderland Herdenkt. Zo prikkelen we de consument om de toeristische locaties in onze provincie tijdens de herdenkingsperiode te bezoeken. Onderhoud je een zakelijke relatie met Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen? Dan kun je gratis een arrangement aanmelden. Kijk hier voor meer informatie.

Meer informatie

Wil je meer weten over deze campagne, dan kun je contact opnemen met je regio coördinator.

Deze campagne voeren we uit in opdracht van:

Erwin Akkerman

Projectmanager

In mijn functie als projectmanager zoek ik steeds weer nieuwe kansen om de regio sterker op de kaart te zetten. Ik luister graag naar de wensen en behoeften van ondernemers en overheden. En bouw graag met elkaar aan mooie, nieuwe producten. Heldere doelen, zakelijke werkafspraken en gedegen planningen zijn voor mij basisvoorwaarden voor de uitvoering van mijn werk.